Sabine Wisman

Toon alleen recensies op Leestafel van Sabine Wisman in de categorie:

Zeg kleine roodborst wat zing jij stoer Zeg kleine roodborst wat zing jij stoer

Weer een nieuw deel uit de fraaie, informatieve 'Zeg kleine...' serie van de KNNV  (Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging)
In elk boek wordt allerlei informatie gegeven over een bepaald dier zoals, de eekhoorn, een dolfijn, de bever, de vleermuis etc.
Deze keer gaat het over de roodborst die voor het gemak Freek is genoemd.
Freek fluit het hele jaar door, want een roodborst zingt nu eenmaal alle dagen. Het maakt hem ook niet zoveel uit waar hij is, een bos of park is prima maar het allerliefst zit hij in een bepaalde achtertuin en daar heeft hij zijn eigen plek. Geen andere vogel moet dan bij hem in de buurt komen, hij jaagt ze allemaal weg, zelfs die grote Vlaamse gaai en andere roodborstjes.
Heel grappig is verteld hoe het met Freek gaat als het lente wordt. Freek krijgt lentekriebels, hij is verliefd, maar weet nog niet op wie! Als er weer een roodborstje in de tuin komt jaagt hij die ook weg. Maar het is Frouwke en die laat zich niet zomaar wegjagen. Bij roodborstjes zie je geen verschil tussen een mannetje en een vrouwtje en het duurt even voor Freek door heeft dat er een vrouwtje in zijn tuin is. Maar als hij het doorheeft is er geen houden meer aan. Hij is superverliefd... en zingt steeds een prachtig lied voor haar.
Frouwke vindt hem wel oké en dan begint het nestelen en eitjes leggen en jonkies voeren. Freek is zo blij dat hij van puur plezier steeds het papalied zingt.

Dit hele verhaal wordt ook weergegeven in de illustraties van Vera de Backker. Zij zegt daarover:
"Het idee om een boek te illustreren met dieren in hun natuurlijke omgeving sprak me gelijk aan. In al mijn boeken komen dieren voor, maar ze doen meestal menselijke dingen. Het is nu een extra uitdaging om dieren helemaal naar de natuur te illustreren en in het verhaal ook zo natuurlijk mogelijk te laten gedragen."
Het idee achter de serie ‘Zeg Kleine ..’ komt uit de koker van natuurjournalist Rob Buiter. ‘Kinderboeken over een beer die met een broek aan een pot honing gaat kopen in de supermarkt, die zijn er al genoeg’, vond hij. ‘Wat je nooit ziet zijn boeken voor de allerkleinsten, die biologisch gesproken ook ergens op slaan. Pups van de grijze zeehond die de eerste weken niet kunnen zwemmen, vleermuizen die duizenden insecten bij je huis wegvangen, egels die op zoek zijn naar een goede plek om te overwinteren, … de échte natuur zit vol genoeg met leuke verhalen; ook, of misschien wel juist voor jonge kinderen.’

Dat heeft Bob Buiter goed gezien, want de serie bestaat inderdaad uit erg leuke verhalen waarbij een kind op een vlotte speelse manier ook nog eens veel informatie krijgt. Achterin het boek staan nog allerlei weetjes over roodborstjes, bijvoorbeeld waarom ze zingen, wat ze eten, hoe het nestje er uit ziet, hoe de jongen er uitzien en nog veel meer.
En dan, als extra verrassing, zit achterin nog een CD waarop het hele verhaal verteld wordt door Sabine Wisman zelf met als afsluiting een liedje, geschreven door Judith Nieken, over een roodborstje, gezongen door Judy Kesnar.
Opnieuw een geweldig leuk en mooi verzorgd boek voor kinderen van 3 tot 8 jaar.

Voor meer informatie over de roodborst en doetips, zie  http://www.zegkleine.nl/roodborst

ISBN 9789050114264 | Hardcover | 32 pagina's | KNNV Uitgeverij | augustus 2012