Sabine Wisman

Toon alleen recensies op Leestafel van Sabine Wisman in de categorie:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Zeg kleine bij wat dans jij mooi Zeg kleine bij wat dans jij mooi

Opnieuw een deeltje uit de 'Zeg kleine...' serie van de KNNV (Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging) waarin allerlei dieren en hun natuurlijke omgeving besproken worden. Dit deeltje gaat over de bij. Het is heel toepasselijk in 2012, het jaar van de bij, uitgegeven.

Wat zo aanspreekt aan deze boeken is dat je er altijd wel weer wat van opsteekt, ook als volwassene.
Deze keer wordt het verhaal verteld over Doris de bij die heel graag, als een echte bezige bij, wil zoeken naar de beste en zoetste nectar die er is. Eindelijk mag ze op pad en dan proeft ze van allerlei bloemen in een bloemenveld dat prachtig weergegeven is in het boek. De mooie kleuren van bijvoorbeeld de klaprozen en korenbloemen spatten van de bladzijden af. Na lang zoeken vindt ze het mooiste (zonne)bloemenveld met de lekkerste nectar. Snel vliegt ze terug naar huis en laat de andere bijen van de heerlijke nectar proeven. Ik wist helemaal niet dat bijen dat deden. Nog aparter is wat daarop volgt, Doris doet de bijendans, waarmee ze precies aangeeft waar die heerlijke nectar te vinden is! Ook dat was nieuw voor mij.  De afbeelding laat uitstekend zien hoe zo'n bijendans in z'n werk gaat. Daarop volgend gaan de zusjes van Doris daar ook die heerlijke nectar halen. Ze werken heel hard maar hebben 's avonds dan ook heel veel van die lekkere nectar verzamelden opgeslagen, ze vallen blij in slaap.

Na afloop van het verhaal over Doris staan er nog allemaal tips en weetjes, met opnieuw mooie, duidelijke afbeeldingen, over bijen vermeld. En als klap op de vuurpijl zit ook in dit boek een CD waarop het hele verhaal, voorgelezen door de schrijfster zelf, te beluisteren is én nog een erg leuk liedje over de bij op te horen is.
Het is een geweldige en interessante serie, hopelijk volgen nog veel meer delen.

Voor meer informatie over dit boek en de bij, zie http://www.zegkleine.nl/bij

ISBN 9789050114271 | Hardcover | 32 pagina's | KNNV Uitgeverij | augustus 2012
tekst liedje Judith Nieken, zang Judy Kesnar | Leeftijd: 4- 8 jaar

© Dettie, 12 september 2012

Zeg kleine roodborst wat zing jij stoer Zeg kleine roodborst wat zing jij stoer

Weer een nieuw deel uit de fraaie, informatieve 'Zeg kleine...' serie van de KNNV  (Koninklijke Nederlandse Natuurhistorische Vereniging)
In elk boek wordt allerlei informatie gegeven over een bepaald dier zoals, de eekhoorn, een dolfijn, de bever, de vleermuis etc.
Deze keer gaat het over de roodborst die voor het gemak Freek is genoemd.
Freek fluit het hele jaar door, want een roodborst zingt nu eenmaal alle dagen. Het maakt hem ook niet zoveel uit waar hij is, een bos of park is prima maar het allerliefst zit hij in een bepaalde achtertuin en daar heeft hij zijn eigen plek. Geen andere vogel moet dan bij hem in de buurt komen, hij jaagt ze allemaal weg, zelfs die grote Vlaamse gaai en andere roodborstjes.
Heel grappig is verteld hoe het met Freek gaat als het lente wordt. Freek krijgt lentekriebels, hij is verliefd, maar weet nog niet op wie! Als er weer een roodborstje in de tuin komt jaagt hij die ook weg. Maar het is Frouwke en die laat zich niet zomaar wegjagen. Bij roodborstjes zie je geen verschil tussen een mannetje en een vrouwtje en het duurt even voor Freek door heeft dat er een vrouwtje in zijn tuin is. Maar als hij het doorheeft is er geen houden meer aan. Hij is superverliefd... en zingt steeds een prachtig lied voor haar.
Frouwke vindt hem wel oké en dan begint het nestelen en eitjes leggen en jonkies voeren. Freek is zo blij dat hij van puur plezier steeds het papalied zingt.

Dit hele verhaal wordt ook weergegeven in de illustraties van Vera de Backker. Zij zegt daarover:
"Het idee om een boek te illustreren met dieren in hun natuurlijke omgeving sprak me gelijk aan. In al mijn boeken komen dieren voor, maar ze doen meestal menselijke dingen. Het is nu een extra uitdaging om dieren helemaal naar de natuur te illustreren en in het verhaal ook zo natuurlijk mogelijk te laten gedragen."
Het idee achter de serie ‘Zeg Kleine ..’ komt uit de koker van natuurjournalist Rob Buiter. ‘Kinderboeken over een beer die met een broek aan een pot honing gaat kopen in de supermarkt, die zijn er al genoeg’, vond hij. ‘Wat je nooit ziet zijn boeken voor de allerkleinsten, die biologisch gesproken ook ergens op slaan. Pups van de grijze zeehond die de eerste weken niet kunnen zwemmen, vleermuizen die duizenden insecten bij je huis wegvangen, egels die op zoek zijn naar een goede plek om te overwinteren, … de échte natuur zit vol genoeg met leuke verhalen; ook, of misschien wel juist voor jonge kinderen.’

Dat heeft Bob Buiter goed gezien, want de serie bestaat inderdaad uit erg leuke verhalen waarbij een kind op een vlotte speelse manier ook nog eens veel informatie krijgt. Achterin het boek staan nog allerlei weetjes over roodborstjes, bijvoorbeeld waarom ze zingen, wat ze eten, hoe het nestje er uit ziet, hoe de jongen er uitzien en nog veel meer.
En dan, als extra verrassing, zit achterin nog een CD waarop het hele verhaal verteld wordt door Sabine Wisman zelf met als afsluiting een liedje, geschreven door Judith Nieken, over een roodborstje, gezongen door Judy Kesnar.
Opnieuw een geweldig leuk en mooi verzorgd boek voor kinderen van 3 tot 8 jaar.

Voor meer informatie over de roodborst en doetips, zie  http://www.zegkleine.nl/roodborst

ISBN 9789050114264 | Hardcover | 32 pagina's | KNNV Uitgeverij | augustus 2012
Leeftijd: 4- 8 jaar

© Dettie, 07 september 2012

Zeg kleine bever wat bouw jij knap Zeg kleine bever wat bouw jij knap

Bink en Dokus bever vinden het maar saai in de droge kamer van hun huis. Ze zijn pas een paar maanden oud en hebben nog nooit gezwommen. Om buiten te komen moeten ze naar de natte kamer daar is de waterrand waar de hele familie en uit het water gaat.  Maar papa, mama, grote broer en zus zijn er niet dus plonzen ze het water in en zwemmen voorbij de waterdeur. Het gaat prima! Alsof ze nooit anders gedaan hebben. Maar aan de andere kant van de waterdeur is het water heel wild, het stormt! Papa en mama hebben het druk, ze moeten de beverdam die ze gebouwd hebben heel houden anders loopt hun meertje leeg en dan hebben ze geen natte kamer meer.

'Allemaal takken sjouwen!', roept mama
'Allemaal bouwen!', roept papa
Ze schreeuwen want er is haast.
De dam mag niet stuk.

Bink en Dokus bouwen en sjouwen wat af. Ze doen heel hard hun best, en ze vinden het wel griezelspannend.  Ze werken snel-snel-snel door, zou het hun lukken de dam te redden?

het is weer een lekker spannend verhaal waarbij je bijna de wind hoort gieren en de golven hoort klotsen. De natuurgetrouwe afbeeldingen bij het verhaal versterken dit. Eerst zie je Bink en Dokus in de droge kamer en bij de waterdeur waar het water nog lekker rustig is maar eenmaal door die deur zie je gelijk het verschil. De bomen en struiken staan scheef door de harde wind en de golven slaan tegen de dam. Je ziet hoe hard ze moeten werken om de dam proberen heel te houden. Erg goed gedaan.

Ook in dit boek staat op de laatste pagina's informatie over bevers, hoe ze bomen om knagen, wat ze eten, waarom ze een platte staart hebben, hoe hun huis eruit ziet. En er zit weer een CD bij waarop het verhaal verteld wordt met als afsluiter een liedje over de bever. Je kunt net als bij de andere zeg kleine boekjes via de site van de uitgever ook nog een kleurplaat downloaden of kijken bij Wist je dat... waar allemaal weetjes over bevers staan.
Opnieuw een erg leuk boekje voor kinderen van 3 - 8 jaar, hopelijk volgen er nog veel meer!

ISBN 9789050113878 | Hardcover | 24 pagina's | KNNV Uitgeverij | september 2011
Leeftijd: 4- 8 jaar