Sabine Wisman

Toon alleen recensies op Leestafel van Sabine Wisman in de categorie:

Zeg kleine bever wat bouw jij knap Zeg kleine bever wat bouw jij knap

Bink en Dokus bever vinden het maar saai in de droge kamer van hun huis. Ze zijn pas een paar maanden oud en hebben nog nooit gezwommen. Om buiten te komen moeten ze naar de natte kamer daar is de waterrand waar de hele familie en uit het water gaat.  Maar papa, mama, grote broer en zus zijn er niet dus plonzen ze het water in en zwemmen voorbij de waterdeur. Het gaat prima! Alsof ze nooit anders gedaan hebben. Maar aan de andere kant van de waterdeur is het water heel wild, het stormt! Papa en mama hebben het druk, ze moeten de beverdam die ze gebouwd hebben heel houden anders loopt hun meertje leeg en dan hebben ze geen natte kamer meer.

'Allemaal takken sjouwen!', roept mama
'Allemaal bouwen!', roept papa
Ze schreeuwen want er is haast.
De dam mag niet stuk.

Bink en Dokus bouwen en sjouwen wat af. Ze doen heel hard hun best, en ze vinden het wel griezelspannend.  Ze werken snel-snel-snel door, zou het hun lukken de dam te redden?

het is weer een lekker spannend verhaal waarbij je bijna de wind hoort gieren en de golven hoort klotsen. De natuurgetrouwe afbeeldingen bij het verhaal versterken dit. Eerst zie je Bink en Dokus in de droge kamer en bij de waterdeur waar het water nog lekker rustig is maar eenmaal door die deur zie je gelijk het verschil. De bomen en struiken staan scheef door de harde wind en de golven slaan tegen de dam. Je ziet hoe hard ze moeten werken om de dam proberen heel te houden. Erg goed gedaan.

Ook in dit boek staat op de laatste pagina's informatie over bevers, hoe ze bomen om knagen, wat ze eten, waarom ze een platte staart hebben, hoe hun huis eruit ziet. En er zit weer een CD bij waarop het verhaal verteld wordt met als afsluiter een liedje over de bever. Je kunt net als bij de andere zeg kleine boekjes via de site van de uitgever ook nog een kleurplaat downloaden of kijken bij Wist je dat... waar allemaal weetjes over bevers staan.
Opnieuw een erg leuk boekje voor kinderen van 3 - 8 jaar, hopelijk volgen er nog veel meer!

ISBN 9789050113878 | Hardcover | 24 pagina's | KNNV Uitgeverij | september 2011
Leeftijd: 4- 8 jaar