Rob Buiter

Toon alleen recensies op Leestafel van Rob Buiter in de categorie:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Zeg keine grutto... wat zoek jij toch? Zeg keine grutto... wat zoek jij toch?

Ik ben nooit opgehouden met het lezen van kinderboeken. Het maakt niet uit voor welke leeftijd ze zijn, maar kinderboeken zijn vaak heel erg leuk om te lezen, ook als je volwassen bent. Ook dit mooie prentenboek wat voor mij ligt, is zo leuk. Het is er één uit de serie Zeg kleine... Het ziet er prachtig uit met op de voorkant een heel mooie tekening van een Grutto-ouder met kuiken in een weide met voorjaarsbloemen.

De grutto is mijn lievelingsvogel. Als ik met de auto door de graslanden rijdt in het voorjaar en ik zie weer grutto's dan maakt mijn hart een sprongetje. Ik kan dan niet wachten een wandeling te maken om ze met mijn verrekijker dichterbij te halen en naar ze te kijken. Als ze jongen hebben is dat natuurlijk helemaal ontzettend leuk!

Dit kinderboek leert je als lezer wat er in zo'n grasveld dan allemaal gebeurt en hoe de grutto's daarop reageren. Mama en papa grutto krijgen drie lieve gruttokinderen, Famke, Wietse en Sietse. Je vraagt je af of deze grutto's van Friese afkomst zijn? Het gezin ontkomt aan de maaimachine van de boer, een hongerige reiger en een hermelijn. Allemaal prachtig getekend door Vera de Backker met veel details, zoals kleine vlindertjes en lieveheersbeestjes.
Na de avonturen van het vrolijke gezin eindigt het boek met informatie over grutto's. Daarin lezen we waar de grutto's in het voorjaar vandaan komen, wat het verschil is tussen een mannetje en een vrouwtje, waarom de grutto, grutto heet en nog veel meer.
Ten slotte vind je achterin het boek de tekst van een meezingliedje van Ivo de Wijs over de grutto op muziek van Dirk van der Laan. Het liedje kan beluisterd worden via de 'Zeg kleine...' site.
Een heerlijk boek om aan kinderen vanaf 4 jaar voor te lezen of om als klein of groot kind zelf te lezen en het een en ander over de grutto te leren.

Zie ook het Inkijkexemplaar en download de kleurplaten en vind nog veel meer informatie en foto's over de grutto (naar beneden scrollen)

Over de makers:
Iillustratrice Vera de Backker is geboren op 13 april 1962 in Heemstede. Vanaf haar afstuderen in 1987 aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht geeft ze schildercursussen en maakt ze schilderijen. In 2005 is zij voor creatief kleurdocent afgestudeerd. Vanaf 1989 illustreert ze prentenboeken waarvan een veertigtal titels zijn verschenen bij verschillende uitgeverijen in Nederland maar ook in het buitenland. Populair waren haar boeken over Koosje Koala. Nu worden de boeken over albinopinguin Binoin het onderwijs steeds meer gevraagd. De dierenboeken 'Zeg kleine...', een serie van 11 boeken, zijn overal verkrijgbaar.
Beluister ook het interview met Vera de Backker

Rob Buiter (Heemstede, 1966) is free-lance wetenschapsjournalist. Na het Atheneum en de Landbouw Universiteit in Wageningen deed hij enkele jaren wetenschappelijk onderzoek aan de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht en in Diergaarde Blijdorp in Rotterdam. Na enkele jaren als projectmanager in het diergeneeskundig wetenschappelijk onderzoek, stapte hij definitief over naar het populariseren van de wetenschap. In kranten zoals Trouw en Intermediair en diverse medische tijdschriften schrijft hij als free-lancer artikelen over biologische en medische onderwerpen. Daarnaast is hij actief als redacteur en verslaggever voor het wetenschapsprogramma Hoe?Zo! van de NTR op Radio 5.

ISBN 9789050115421 | Hardcover | 32 pagina's | KNNV Uitgeverij | april 2015
Formaat: 24 x 24 cm | Leeftijd: 4- 8 jaar

© Ria, 19 mei 2015