Nick Page

Toon alleen recensies op Leestafel van Nick Page in de categorie:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Mouseton Abbey Mouseton Abbey
- De verdwenen diamant

Tja, als je fan bent van Downton Abbey en je ziet een boek getiteld Mouseton Abbey dan wil je dat natuurlijk lezen. Het boek ziet er prachtig uit. Op de cover zien we een kasteel met glinsterende namen. Voor het kasteel staan enkele bewoners en een aantal bedienden. Alle personages zijn, zoals de titel al aan aangeeft, muizen.

Als we het boek openslaan krijgen we eerst de geschiedenis van kasteel Mouseton te lezen. Het kasteel is enorm groot en heeft 314 (en 1/2 e) kamers. Voorheen werd het bewoond door de kloosterorde van Het Stinkende Broederschap van de Heilige Gatenkaas.  Maar nadat de monniken verdwenen waren werd het kasteel door koning Stilton toegewezen aan graaf Mouseton de eerste. Op de volgende 2 bladzijden worden ons de huidige bewoners (met 'foto') van het kasteel voorgesteld.

Die dag vieren ze het jaarlijkse kaasfeest waarvoor de hele muizenfamilie bij elkaar komt, want dan wordt tijdens het feestelijke banket - met de  traditionele kaaspudding - de grote gele familiediamant doorgeven en mag iedereen een wens doen. De vergeetachtige Roqueford (18e graaf van Mouseton) haalt alvast de diamant op zodat hij die zeker tijdens het diner bij zich heeft. Maar op de terugweg naar de eetzaal gebeurt er van alles en is Lord Mouseton de diamant kwijt! Zijn vrouw Lady Brie-Mouseton, de kinderen, meneer Camembert de butler, de huishoudster mevrouw Feta, kortom, iedereen gaat op zoek naar de diamant, want zonder die mooie steen kan er geen feest zijn. Zullen ze hem nog vinden?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het boek viel me tegen. Omdat zo de nadruk gelegd wordt op de vergeetachtigheid van Lord Mouseton weet je gelijk al dat het mis zal gaan, dat hij de diamant kwijt zal raken. Ook de verdere zoektocht is een beetje saai, het verhaal kabbelt voort tot het zeer voorspelbare eind.

De gebreide muizen zijn op zich leuk om te zien, maar het zijn in het verhaal geen bijzondere personages geworden, geen van de muizen springt eruit, het blijven leuke, mooi aangeklede muizenpopjes. Mogelijk vallen ze zo weinig op omdat de afbeeldingen enorm druk zijn. De ruimtes in het kasteel zijn namelijk zeer gedetailleerd weergegeven. Elk pannetje, bordje, kraantje etc. in de keuken is bijvoorbeeld te zien.
Jammer want op zich had het boek, gezien de populariteit van Downton Abbey, een knaller van jewelste kunnen worden. Helaas is het is nu een piepklein knallertje geworden, meer een heel zacht plofje...

Zie ook het inkijkexemplaar (Engels)

ISBN 9789025112424 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Holland | september 2013
Leeftijd: 5+