Nelleke de Boorder

Toon alleen recensies op Leestafel van Nelleke de Boorder in de categorie:

Sammie en Nele bij Van Gogh Sammie en Nele bij Van Gogh

Na de twee boeken over de vrienden Sammie en Nele waarin ze de poezenboot bezochten en in Artis rondkeken gaan de kinderen nu naar het Van Gogh Museum. Dit doen ze niet zomaar, want wat was namelijk het geval? Sammie was boos, op de juf. Hij had een mooie tekening gemaakt maar de juf vond het geknoei! Ze vond dat Sammie maar naar het Van Gogh Museum moest gaan, daar zou hij veel over schilderen kunnen leren! Alle kinderen lagen in een deuk om wat juf zei... Arme Sammie, maar gelukkig heeft hij een leuke moeder die zijn tekening juist prachtig vindt.

Misschien zag jouw juf het gewoon niet goed.
Zat haar bril niet op haar neus, zoals het moet?

Bovendien vindt ze het eigenlijk wel een goed idee van de juf om naar het Van Gogh Museum te gaan. Hup jas aan, zegt ze en Nele mag mee als ze dat wil. Nele wil maar al te graag, ze is er al eens met haar oma naartoe geweest en ze vond het geweldig daar.

En zo komt het dat Sammie en Nele even later rondlopen in het mooie museum. Mama legt uit dat mensen vroeger de schilderijen van Vincent van Gogh helemaal niet mooi vonden en dat hij anders moest gaan schilderen. Daar kon Vincent razend kwaad om worden. Net als Sammie!
Mama vertelt over het leven van Vincent en hoe arm hij was. En hoe akelig het was dat mensen zijn schilderijen zo afkraakten. Sammie vindt het maar raar dat iedereen die schilderijen nu wèl mooi vindt. Maar mama legt uit hoe dat kan en, zegt ze, misschien vinden mensen later ook de tekeningen van Sammie ook prachtig! daarna mogen ze nog lekker schilderen in het kinderatelier van het museum en daar is de juf ook!

Het verhaal zelf is in prachtig ritmisch rijm geschreven. Persoonlijk vind ik altijd dat als een rijmende tekst niet opvalt, dan is de rijm pas écht goed. Vaak worden in rijmende teksten de regels omgebogen of raar afgekort om het maar te laten rijmen en dat is hier nergens het geval. Het is zelfs zó ritmisch geschreven dat je vanzelf doorleest totdat het verhaal uit is.

Dat is een beetje jammer voor Dick Matena want daarna ga je pas zijn vakkundige, vrolijke afbeeldingen goed bekijken. We zien Van Gogh's beroemde schilderij De aardappeleters weergegeven door Dick Matena, evenals Vincents zelfportret met afgesneden oor. Maar we zien ook de eerste tentoonstelling van Vincent van Gogh weergegeven in de salon in Parijs waarop je de, verschrikte, lacherige reacties ziet van de bezoekers. Eveneens zien we een vrolijke Vincent de verfwinkel Le père Tanguy verlaten. Maar Dick Matena neemt ons ook het kinderatelier in en later mogen we met hem mee met de tram naar huis. Het is een echt avontuur wat je beleeft.

Dit boek is natuurlijk een fantastische aanvulling op de andere boeken die verschenen zijn over Van Gogh. Vooral omdat dit boek voor jongeren (leeftijd 4-6 jaar) is en op een erg leuke, vlotte manier laat zien wie Vincent van Gogh was en wat er allemaal te beleven is in het Van Gogh Museum. Er staat veel meer in het boek over Vincent van Gogh en het leuke museum maar ik moet natuurlijk niet alles verraden. Wel kan ik vertellen dat het boek een grote aanrader is!

Bij dit boek is ook een lesbrief te downloaden.

Zie ook: Dick Matena & Nelleke de Boorder lezen voor uit 'Sammie en Nele bij Van Gogh'. Bekijk het filmpje HIER

ISBN 9789020682861 | Hardcover | 29 pagina's | Uitgeverij Kluitman | april 2015