Naomi Glorie

Toon alleen recensies op Leestafel van Naomi Glorie in de categorie:
Naomi Glorie op internet:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Zoentips van een dyslexiediva Zoentips van een dyslexiediva

Kobra (9 jaar, bijna 10) heeft eindelijk verkering met Ravir en sinds ze een laptop op school mag gebruiken omdat ze dyslectisch is, vindt ze schrijven en lezen ook niet erg meer.

Die dag komt er een nieuw meisje in de klas, Isabelle, ze komt uit Frankrijk en dat is goed te horen. Katja, de BFF (Best Friends Forever) van Kobra, vindt het maar niets, ze houdt niet van veranderingen. Maar ja, Isabelle is er en blijft er. Kobra vindt het niet zo leuk dat Isabelle naast haar vriendje Ravir moet gaan zitten. Er gaan allemaal alarmbellen in haar hoofd af. het klinkt net als bij een spoorwegovergang. Oppassen! Gevaar! Kobra is bang dat ze haar vriendje kwijtraakt aan Isabelle.

Isabelle praat raar, je kunt horen dat ze uit Frankrijk komt. 'Iek eet Isabelle' zegt ze of, 'Iek ga turnen. Iek ou niet van voetbal.' En dan is Kobra allang blij want Ravir is helemaal gek van voetballen. Die middag gaat hij ook voetballen, Kobra kan niet meespelen want ze moet naar de tandarts. Daar hoort ze dat ze een beugel moet! Ze vindt het maar niets. Ze wil heel graag zoenen maar dat kan toch helemaal niet met een beugel? Als ze terugkomt ziet ze Isabelle bij het voetbalveld!

Gelukkig is BFF Katja er nog en samen bedenken ze een superplan voor Kobra's verjaardag...  Isabelle moet maar niet komen op haar feestje vindt Kobra, ze is veel te leuk tegen Ravir. Door haar jaloerse gedrag gebeurt er iets met Isabelle dat niet zo leuk is en daarna gaat Kobra heel anders denken over Isabelle.
En... zal ze nu wel of niet kunnen zoenen met een beugel? Ze hoopt dat Ravir dat op haar feestje wil uitproberen...

Het gaat dus over twee vriendinnen die zich onder andere met testjes en quizjes bezighouden die in meidenbladen staan. Ook het testje waaraan je kunt zien dat een jongen je leuk vindt. Volgens Kobra vertoont Ravir dat gedrag naar Isabelle! Ze praten dus over jongens, de nieuwe beugel en het verjaardagsfeestje. Ze hebben nog nooit gezoend maar zijn er wel nieuwsgierig naar terwijl ze het ook wel een beetje eng vinden. (Is zo'n zoenwens voor een meisje van 9 jaar, die tien wordt, niet erg vroeg? Volgens mij dacht ik op die leeftijd nog niet eens aan zoenen. Maar ja...)

Het is een boek als zoveel meidenboeken. Het is een aardig verhaaltje maar waarom in de titel dyslexiediva staat is mij een raadsel. Door die titel wilde ik het boek lezen maar het enige wat gezegd wordt, is dat Kobra een laptop op school mag gebruiken omdat ze dyslectisch is.  In het boek is er verder niets dat er op wijst dat Kobra problemen heeft met dyslectisch zijn.
Pas bij het zoeken naar de afbeelding van het boek las ik: "De opmaak van dit boek houdt rekening met de problemen waar kinderen met dyslexie tegenaan lopen." Het boekje is samen met Naomi, de dochter van Kathleen Vael geschreven, Naomi is zelf dyslectisch.

'Als Naomi en ik samen schrijven, lijkt het meer op schilderen dan op een verhaal neerschrijven. We hebben een ruw beeld, een schets, voor ogen en vullen samen de details in. Dat kan er voor een ander heel gek uitzien, twee mensen die met wat woorden en handbewegingen uitleg geven aan elkaar!´

De zwart-wit illustraties zijn ook wel aardig, ze passen goed in het verhaal, maar al met al vind ik het niet echt een topboek, hoe vervelend ik dit ook voor Naomi en haar moeder vind. Gelukkig ben ik de doelgroep niet en meiden zullen het wel een leuk boek vinden, denk ik.  Zelf had ik het leuker gevonden als Kathleen en Naomi nu eens wat nieuws verzonnen hadden in plaats van weer een verhaal over jaloers zijn, jongens en testjes en zo.
Er komen namelijk de laatste tijd wel erg veel van dit soort boeken uit. Verzin wat anders, spring er uit, zorg dat je opvalt door eens iets nieuws te brengen en ga niet op in de massa zou ik zo zeggen.

ISBN 9789048809035 | Hardcover | 112 pagina's | Uitgeverij Moon | maart 2011
Genomineerd voor de kinderjury 2012 | Leeftijd: 10+

© Dettie, 10 april 2011