Toon alleen recensies op Leestafel van Nadine Monfils in de categorie:
Nadine Monfils op internet:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Ik wil geen kusjes Ik wil geen kusjes

Ik ben dol op mijn mama
Maar ik wil geen kusjes!

Zo begint dit grappige boekje over een meisje dat gek op haar moeder is, alleen moet mama niet steeds willen kussen! Soms is het zo erg dat ze zich moet verstoppen maar mama vindt haar altijd! En het allerergste is, die kusjes plakken zo! Ze verzint van alles om haar moeder te laten stoppen met kusjes geven maar niets helpt, totdat ze met papa gaat wandelen en iets ziet dat haar op een idee brengt. Hopelijk lukt haar plan.

Nadine Monfils schreef dit boekje in het Frans, de oorspronkelijke titel is ook al zo mooi, J'aime pas les bisous.
Nadat ik het boekje gelezen had, had ik het gevoel dat er iets niet klopte, hoe leuk ik het boekje ook vind. Toen ben ik het hardop gaan lezen en begreep ik wat er aan de hand was.

Het verhaaltje wordt namelijk verteld door een meisje en dat meisje is nog erg jong. De taal moet dan ook als van een heel jong meisje klinken maar dan zegt ze ineens over haar moeder 'Soms verstikt ze me bijna!'  en verderop zegt dat kleine meisje 'Ik was het zo beu.' Deze twee zinnetjes (van de 28) vallen uit de toon. Het laat het verhaaltje haperen. Maar het kan zijn dat in het Frans de taal net even anders geschreven is, dat de vertaling niet zo mooi is. Dat gevoel heb ik namelijk.  Maar ik heb de Franse versie niet, dus ik kan dit niet met zekerheid beweren.

Het is soms, bij het voorlezen, een beetje star, stijfjes, te volwassen wat er gezegd wordt. Zegt een heel jong  kind '... was overgelukkig' ? Het zit tegen de taal van een jong kind aan maar is het net niet. Als er een beetje geschaafd was aan de tekst dan zou het een perfect boekje zijn geworden.

Want de illustraties... die zijn geweldig. Volgens mij moeten kinderen erg lachen om dat meisje dat zich overal verstopt voor haar moeder, zelfs in de lamp aan het plafond! De afbeeldingen vertellen het verhaal verder. Zij maken duidelijk wat in de korte zinnetjes bedoeld wordt. Je wordt vrolijk van die leuke gekleurde illustraties. De illustraties maken alles weer goed. Dus ondanks de aanmerkingen zou ik het boekje, dankzij de illustraties, toch aanraden.

ISBN 9789044813517 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2010
Vertaling: Clavis | Leeftijd: 4+

© Dettie, 10 september 2010