Marieke Blankert

Toon alleen recensies op Leestafel van Marieke Blankert in de categorie:
Marieke Blankert op internet:

Categorie: Recensies 4-5jr

Egeltje helpt mama Egeltje helpt mama

Moeders zullen het kunnen beamen… Eigenlijk kun je niet ziek zijn. Er is zoveel wat moet gebeuren en iemand moet voor de kinderen zorgen.Als jij als moeder thuis bent, zul je toch alles moeten doen of vervanging moeten regelen.

In dit prentenboek wordt er op deze situatie ingespeeld. Moeder is ziek en Egeltje – haar zoon, geen dier – wil alles doen om zijn moeder te helpen. De naam vind ik wat vreemd gekozen, maar goed, vandaag de dag kom je wel vaker vreemde voornamen tegen. De hulp van Egeltje bestaat uit ontbijt op bed, boodschappen doen, afwassen en de was doen. Zoals je mag verwachten, gaat er bij alles wel wat mis… Mama gluurt steeds om het hoekje en ruimt achter de rug van zoonlief alles steeds op. Mama zegt niets van alle goedbedoelde hulp van haar zoon. Ze denkt keer op keer “hij bedoelt het zo goed.” De vraag is,zien kinderen ook dat alle goedbedoelde hulp niet zo goed uitgevoerd is?

Een prentenboek voor kinderen vanaf vier jaar waaraan je kunt afvragen of deze doelgroep alles goed snapt. Egeltje doet de wasmachine op 90 graden (want 90, dat is bijna 100 en dat zal wel goed zijn). Jonge kinderen weten dat de was in de wasmachine gaat, maar de temperatuur zal hen niet bekend zijn. De lange slang van de stofzuiger doet Egeltje de das om is een typisch gezegde die kinderen niet zonder uitleg zullen snappen. De kinderen moeten het hebben van de prenten, die de tekst versterken. Zo zie je dat door de lange slang van de stofzuiger Egeltje in de knoop komt met een sjaal en bij de wasmachine zie je meer waspoeder naast de machine belanden dan in de machine.Helaas zijn de prenten vrij donker, waardoor ze niet altijd even duidelijk zijn.

Mijn dochter van bijna zeven was snel uitgekeken in dit boek. De prenten zijn tesaai en het verhaal is steeds hetzelfde. Nu werkt herhaling vaak erg goed bij jonge kinderen, maar op de één of andere manier komt het hier niet echt goed uit de verf. Ik zelf denk dat de donkere prenten daar zeker een aandeel in hebben.Wanneer er gekozen was voor heldere kleuren, waren de prenten duidelijker geworden en kwamen ze veel meer tot leven, wat het verhaal alleen maar teng oede was gekomen. Kortom, het verhaal is leuk bedacht, uitvoering van het boek is iets minder geslaagd.

ISBN 9789044817850 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | juli 2012
Leeftijd: 4+

© IreneK, 28 juni 2013