Maria van Donkelaar

Toon alleen recensies op Leestafel van Maria van Donkelaar in de categorie:
Maria van Donkelaar op internet:

Het avontuur van de speelman Het avontuur van de speelman

Nadat de speelman de hele dag vrolijke deuntjes heeft gespeeld op de kermis loopt hij vrolijk fluitend door het bos naar huis.
De maan schijnt en de speelman heeft het naar zijn zin. Maar dan hoort hij wat, hij kijkt achterom en schrikt. Daar staat een grote hongerige wolf.
De speelman begint te rennen en probeert ondertussen de wolf af te leiden maar dat helpt niet. De speelman denkt dat zijn laatste uurtje geslagen is. Hij pakt zijn viool en begint uit wanhoop het droevigste liedje te spelen dat hij kent. De wolf stopt en moet er van huilen, zo treurig is de muziek. Nieuwsgierig komen de vossen, dassen, wezels, konijnen, muizen, vogels, hazen, herten en dwergen, trollen, elfjes en bosgeesten op de muziek af. Maar is daarmee de speelman gered? Hij speelt en speelt en speelt.
Het wordt een heel spannende en bijzondere nacht...

Maria van Donkelaar en Martine van Rooijen maken samen al vele jaren verhalenboeken voor kinderen. Ze vertalen, bewerken en herschrijven volksverhalen, sprookjes, fabels, legenden en mythen. Het avontuur van de speelman is ook een bewerking van een Frans (Picardië) volksverhaal. De tekst is in goed leesbare letters afgedrukt. De zinnen zijn kort gehouden en het taalgebruik is helder. Het verhaal is plezierig en boeiend om te lezen.

Moniek Peek studeerde in 1984 af als grafisch ontwerper en illustratrice. Zij gebruikt gemengde technieken in haar illustraties en werkt graag met ecoline en acrylverf. De afbeeldingen in dit boek heeft zij in warme, soms bijna transparante kleuren gemaakt. Je ziet gelijk dat het geen gewoon bos is waar de speelman in loopt maar eng is het daar niet. Helemaal leuk wordt het wanneer alle dieren en andere bosfiguren tevoorschijn komen. De trollen zijn heel grappig om te zien en de elfjes zijn prachtig met hun sierlijke vleugeltjes. Elke keer als je naar een afbeelding kijkt ontdek je wel wat nieuws.

Kortom, Het avontuur van de speelman is een erg aantrekkelijk boek, zowel qua uitvoering, verhaal als afbeeldingen.

ISBN 9789051161823 | Hardcover | 32 pagina's | De Vier Windstreken | september 2011
Leeftijd: 4+