Categorie: Recensies 4-5jr

Of mannen zijn dol op elkaar.
En die zouden samen trouwen,
dan is dat helemaal niet raar.
"

Inderdaad. Daar heb ik niets aan toe te voegen!

Jacques d'Ancona

In dit fraaie boekje vertelt Pien over de bruiloft van haar tante Truus die trouwt met Marjon. In het begin vindt Pien dat een beetje raar want twee vrouwen die gaan trouwen? Ze wist niet dat dat kon! En wat voor kleren trekken ze dan aan? Want een bruidje draagt altijd een mooie jurk en een man een pak, maar nu zijn er twee bruidjes... Mama probeert zoveel mogelijk antwoord op de vragen van Pien te geven.

En dan breekt eindelijk de trouwdag aan... Pien vindt het heel spannend.

Wat had ze ernaar uitgezien
om dit trouwfeest te beleven
waar zij het bruidspaar bovendien
de ringen aan mocht geven

Pien krijgt een mooie jurk aan en een kapster maakt prachtige vlechten in Piens haar. En mama maakt Piens ogen een beetje op, vandaag mag dat voor een keertje. En dan gaan ze naar het Stadhuis waar een 'trouwmevrouw' tante Truus en Marjon zal trouwen. De bruidjes zien er prachtig uit maar de trouwmevrouw is wel een beetje vreemd in die rare jurk met een slabbetje ervoor! Die mevrouw vertelt een heel verhaal over Truus en Marjon. Pien let goed op, want straks moet zij de ringen naar de bruidjes brengen, maar het duurt wel lang. Eindelijk zo ver...

"Pien, wil jij de ringen geven?"
De trouwmevrouw keek haar lief aan
Pien begin nu toch wat te beven
Zenuwachtig ging ze staan

Gelukkig gaat alles helemaal goed en daarna zijn tante Truus en Marjon echt getrouwd, en dan... is het feest!

Het is knap om dit hele verhaal - waarbij ook nog eens uitgelegd wordt dat een vrouw ook met een vrouw kan trouwen of een man met een man - helemaal in rijmvorm te vertellen. Daarnaast lezen we van alles over de voorbereidingen rond het huwelijk en hoe op de dag zelf alles verloopt.

Al met al is het een prettig leesbaar, duidelijk en informatief verhalend gedicht geworden met daarbij vrolijke, feestelijke tekeningen van Francien van Lang.

Trenke Riksten-Unsworth is zelf vijf jaar trouwambtenaar geweest dus zij weet heel goed waar ze het over heeft. In het nawoord (niet op rijm) geeft ze nog wat extra informatie, met internetadres, over huwelijken tussen personen van hetzelfde geslacht en meldt ze, net als in het verhaal, dat in Nederland deze mensen dan ook kinderen mogen adopteren.
Maria Riksten-Brouwer is de schoonmoeder van Trenke, zij lette heel goed op het ritme van het gedicht, vertelt Trenke in een interview waarin ze ook zegt: "Ik wil graag een steentje bijdragen aan de acceptatie van homoseksualiteit. Er zou geen discriminatie van homoseksuelen moeten zijn. Als we beginnen met kinderen met de paplepel in te gieten dat liefde mooi is, of een vrouw nu van een man houdt, of van een vrouw, of een man van een man, dan is dat een goede start."

Kortom, het boek is een aanrader!

ISBN 9789491886775 | Hardcover | 34 pagina's | Droomvallei Uitgeverij | maart 2017
Leeftijd: 4+