Lorraine Francis

Toon alleen recensies op Leestafel van Lorraine Francis in de categorie:
Lorraine Francis op internet:

Word wakker Walter Word wakker Walter

Als je dit prentenboek onder ogen krijgt, valt naast de flinke afmeting gelijk de aparte cover op. We zien een jongetje, hangend aan mooie glanzende ballonnen, de lucht in vliegen, in zijn ene hand houdt hij een druipend ijsje, aan zijn andere arm zitten de ballonnen vastgeknoopt. Het jongetje hangt achterover met zijn ogen dicht. Een hand grijpt nog net op tijd zijn beentje...
Dat ziet er spannend uit en roept vragen op. Wat is er aan de hand met dat jongetje? Waarom heeft hij zijn ogen dicht? Is hij bang?

Als we het boek openslaan, lezen we dat het jongetje Walter heet en dat hij niet bang maar wel heel moe is. Walter slaapt alleen maar, altijd en overal.
We zien hem in het zwembad, slapend, liggend in het water. We zien hem al slapend bezig met zijn ontbijt. Ook tijdens het maken van een schilderij en al spelend op de wip valt hij, met zijn kin op de plank, in slaap. In het aquarium, midden op straat en zelfs op zijn eigen verjaardagsfeestje ligt Walter te slapen. Overal waar Walter is valt hij in een diepe slaap.

Natuurlijk zijn Walters ouders ongerust en gaan met hem naar de dokter, maar zelfs de professor van het ziekenhuis kan hen niet helpen. Walters vader en moeder bezoeken een tv dokter en een wijze medicijnvrouw die diep in de jungle woont maar zelfs zij kan niet voorkomen dat Walter steeds maar weer in slaap valt. Kortom, Walters ouders proberen van alles, tot een enorm orkest en een robot die onder Walters voeten kriebelt aan toe maar niets helpt, Walter blijft slapen, totdat...

Naast dat het een heel grappig verhaal is dat in korte zinnen verteld wordt, zijn vooral de illustraties het vermelden waard.
De illustrator vertelt in een interview dat hij geïnspireerd raakt door oude prentenboeken en voorwerpen, met name die uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. De prenten van Pieter Goudesaboos hebben heel vaag ook wel iets weg van de afbeeldingen van Fiep Westendorp. Zij kon eveneens het absurde, het afwijkende, op een speelse manier uitvergroten en weergeven.

In dit boek tref je dat fantasievolle uitvergroten ook aan. Juist daardoor wordt alles zo humoristisch ook al kunnen een aantal dingen helemaal niet, zoals in het aquarium ondergedompeld slapen terwijl een reuzeninktvis Walters been vasthoudt. Maar dat geeft niet. Daardoor begrijpen we nóg beter dat Walter écht zijn ogen niet open kan houden. Walter slaapt gewoon dwars door alle bijzondere gebeurtenissen heen!
Maar het is niet alleen maar dat speelse wat zo aantrekkelijk is. Het zijn ook de gebruikte kleuren, de mooie gemengde techniek en niet te vergeten het vakmanschap van Gaudesaboos die de afbeeldingen zo weergaloos maken.

Een heel apart, kleurrijk, komisch boek. Uitstekend geschikt om voor het slapen gaan uit voor te lezen.

Lorraine Francis schrijft prentenboeken en is bibliothecaris voor de kinderboekenafdeling in een Ierse bibliotheek.
Pieter Gaudesaboos werkt als illustrator, vormgever en auteur. Hij valt op door zijn gevarieerde, eigenzinnige stijl.