Dutje Dutje

Het waaide zo hard dat niemand op zijn pootjes kon blijven staan...
... toen kleine Bas werd geboren.
Hij klom bovenop mama Door en keek rond. Een hol, schemerig en stil,
twee slapende ouders,

SAAI, vond Bas

De dassenouders, papa Dax en mama Door, zijn bezig aan hun winterslaap. Bas wil naar buiten, maar dat kan pas in de lente zegt zijn moeder slaperig. Bas verveelt zich verschrikkelijk, en hij heeft honger en dorst. Mama moet wakker worden maar daar heeft mama weinig zin in. Hij sluipt het hol uit maar buiten is het koud, er ligt sneeuw, dus dat is ook niets. Hij probeert zich dan maar binnen te vermaken maar na verloop van tijd is zijn fantasie op. Papa en mama doen uiteindelijk maar vermoeiende spelletjes met hem maar nee hoor, Bas is niet moe te krijgen. En dan... is het lente, maar waar is Bas?

Om met de deur in huis te vallen, het verhaaltje roept nogal wat vragen op. Bas wordt geboren tijdens de winterslaap van moeder, ze slaapt gewoon door? Bovendien… dassen houden toch geen winterslaap? Ze zijn 's winters wel minder actief. De jongen van dassen zijn aanvankelijk heel teer roze met grijsen niet zo'n minikopie van de ouders zoals in het boek weergegeven is. Voor zover ik weet doen dassen hun behoefte ook niet in hun eigen hol maar hebben ze latrines, (of ze daar ook in plassen weet ik niet zeker). Het lijkt erop alsof de makers van dit boek zich niet echt verdiept hebben in het leven van de das.

Natuurlijk is fantasie leuk maar dit soort fantasie zit er net naast omdat het niet klopt maar wel gebracht wordt als zijnde redelijk dicht bij de werkelijkheid. Bas woont namelijk wel in een hol, de wormen kruipen in en uit de grond. Buiten sneeuwt het en zijn de bomen kaal. Er wordt verteld wat dassen eten. In de lente is alles groen geworden etc...

Het wringt en wrikt allemaal een beetje, doe dan óf helemaal fantasie, de dassen in een huisje en bedje óf helemaal naar de werkelijkheid, nu is het een beetje van beide geworden.  Maar misschien ben ik te kritisch.
De fraaie gekleurde afbeeldingen zijn wel heel vlot en speels en de spelletjes die Bas bedacht heeft omdat hij zich verveelt zijn erg grappig om te zien.

Volgens de bijgevoegde brief betreft het hier een ADHD-dasje, dat zag ik er niet in. Voor mij was het gewoon een heel jong, speels dasje. Natuurlijk is hij te druk in de ogen van zijn ouders, die willen maar een ding... slapen! Om bovengenoemde redenen vind ik het een minder geslaagd boek. Maar... het boek is niet duur en voor die prijs ben je zeker niet bekocht.

ISBN 9789049926014 | Hardcover | 32 pagina's | Uitgeverij Moon | september 2012
Leeftijd: 4+

© Dettie, 23 september 2012