Kathleen Amant

Toon alleen recensies op Leestafel van Kathleen Amant in de categorie:
Kathleen Amant op internet:

Heksje Mimi en het zieke vogeltje Heksje Mimi en het zieke vogeltje
Heksje Mimi: Deel 2

Heksje Mimi heeft een heleboel heksenvriendinnetjes die je allemaal te zien krijgt als je het boek openslaat. Ook zien we haar rode huisje bovenop de berg. Heksje Mimi kan al goed vliegen op haar heksenbezem en toveren lukt haar ook al een klein beetje. Als ze dan ook een rood vogeltje vindt, zegt Mimi gauw een toverspreuk zodat het beestje weer kan vliegen, maar helaas het helpt niet, het vogeltje is ziek.

Samen met haar vriendin Roosje brengen ze het vogeltje naar Mim's huis. Ze maken in een oude poppenwagen een lekker warm nestje en geven hem eten. Al gauw zijn ze helemaal gek op het kleine beestje dat al snel opknapt en mooi begin te fluiten. Maar vogeltjes horen niet in een poppenwagen, vogeltjes horen in de lucht. Mimi probeert van alles om het lieve diertje te leren vliegen maar dat lukt maar niet. Wat nu? Gelukkig snappen Mimi en Roosje uiteindelijk wat er met het vogeltje aan de hand is.

In 2004 debuteerde Kathleen als schrijfster, staat op haar website te lezen. Ze schreef en illustreerde twee boeken voor peuters waarin Anna, een ondernemende en ietwat ondeugende peuter, de hoofdrol speelt. In 2008 verscheen het eerste deel van de peuterboekenreeks Heksje Mimi. In deze verhalen gaat Amant een stapje verder: ze spreekt de fantasie van de kleuters aan.
In 2011 kwam het eerste boek van Grote Anna op de markt. Kathleen vond het jammer dat kleuters, die opgegroeid waren met Anna en in Anna een vriendje zagen, afscheid moesten nemen van haar. Daarom besloot ze om Anna te laten meegroeien met de peuters.

In al haar boeken hanteert Kathleen Amant een heel eigen stijl. De afbeeldingen zijn helder van kleur, de figuurtjes en voorwerpen zijn voorzien van een zwarte omlijning waardoor ze duidelijk en goed herkenbaar zijn. De achtergrond van de illustraties hebben altijd een effen aansprekende kleur. De figuurtjes hebben allemaal een vrolijke uitstraling ook al gebeurt er iets verdrietigs.

Het prettige aan deze boekjes is dat ze op een eenvoudige, vriendelijke manier allerlei dingen bespreken die kunnen gebeuren in een kinderwereldje. Kinderen zullen veel van zichzelf erin herkennen, ook al zijn de personages in het boek kleine heksjes. Ook in dit boekje wordt onderlinge vriendschap en zorgzaamheid op een aangename, invoelende wijze verwoord en verbeeld. Elk kind vindt het leuk om voor een klein vogeltje te zorgen, vooral als je dat samen met vriendjes of vriendinnetjes kunt doen. Op een liefdevolle manier wordt getoond hoe je dat kunt doen én dat je een vogeltje ook weer moet laten gaan.
Hopelijk worden er nog veel Heksje Mimi verhalen in Kathleen Amants creatieve hoofd geboren zodat wij er nog lang van mee kunnen genieten.

ISBN 9789044829044 | Hardcover | 27 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2016
Afmeting 25 x 26 cm | Leeftijd: 4+