Kathleen Amant

Toon alleen recensies op Leestafel van Kathleen Amant in de categorie:
Kathleen Amant op internet:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Grote Anna leert turnen Grote Anna leert turnen

Kleine meisjes worden groot, kleine Anna is nu grote Anna en zij heeft inmiddels al leren fietsen, zwemmen, paardrijden en nog veel meer, maar vandaag gaat ze turnen bij de turnclub. Meester Roel en juf Wendy zijn er al en zij zorgen ervoor dat de spieren van de kinderen lekker warm worden dankzij het opwarmspelletje. Dat vindt Anna wel spannend, elke keer als de muziek stopt moet ze gauw in een hoepel die op de grond ligt springen. Anna kiest de gele hoepel, maar Bas en Sep ook! Best wel gezellig, zo'n groepsknuffel!

Nadat hun hele lijf lekker warm is mogen de kinderen het echte werk gaan doen, ze gaan turnen in de turnzaal! Meester Bart heeft al van alles klaargezet en hij vertelt dat ze die dag een tocht door de jungle gaan maken. En net als in het echte oerwoud moeten de kinderen springen, klimmen en klauteren. Ze lopen over smalle planken met iets op hun hoofd dat niet mag vallen, ze slingeren lekker aan de trapeze, ze lopen voetje voor voetje naar de andere kant van het klimrek. Ze wippen om kegels heen. Maar soms zijn ze ook heel rustig want anders kunnen ze hun evenwicht niet bewaren als ze over de wip naar de andere kant moeten lopen. Anna vindt dat best moeilijk maar ook lekker spannend.
Maar het allerspannendste is over een touw lopen, zal het lukken? Anna heeft er wel heel hard voor geoefend...

De kinderen krijgen een heleboel te doen, koprol, springen over hindernissen, handstand maar ze vinden het helemaal geweldig. Ze hebben pret voor tien, de tijd vliegt om...
Was het alvast maar volgende week dan konden ze weer turnen!

Kathleen Amant verstaat als geen ander de kunst om kinderen op een eenvoudige maar doeltreffende manier tonen hoe sommige dingen werken. Ze laat zien wat er precies gebeurt in de rekenles, of in een zwembad of gymzaal. Ze vertelt in andere boekjes alles over leren fietsen, skieën of paardrijden. Of wat je allemaal kunt zien en meemaken als je op kamp gaat of naar dansles mag. En zo kun je kinderen op een vlotte manier voorbereiden op alles. In dit boekje is het dus voorbereiden op een turnles.

Het is heel slim om het 'junglespel' te kiezen voor dit boek, we zien daardoor alle turntoestellen en andere attributen én hoe ze gebruikt worden. Knap bedacht.

De afbeeldingen, zoals altijd ook door Kathleen Amant zelf verzorgt, zijn weer kleurrijk, helder en duidelijk. De tekst is goed leesbaar afgedrukt.
Kortom, opnieuw een fijn boekje. Ik ben inmiddels een grote fan van grote Anna!

ISBN 9789044830781 | Hardcover | 27 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2017
Afmeting 26,8 x 25,6 cm | Leeftijd: 5+

© Dettie, 02 juli 2017

Lou viert carnaval Lou viert carnaval

We gaan carnavallen!
Papa brengt Lou naar school. Maar dat is geen klein jongetje die papa aan de hand heeft, dat is een indiaan! En in het raam achter hen zien we een clown. Maar het meest gekke is die beer op een fiets. En die zwaait naar Lou! Maar wie is dat dan?

Als ze op school aankomen blijken – natuurlijk! – alle kinderen er anders uit te zien. Toch zie je nog wel wie het zijn, al zien ze er uit als piraat, of kikker.
Lou ziet zijn vriendinnetje Anissa nergens. Daar is even wat vreemds aan de hand: de kinderen, hoe ze ook verkleed zijn, zijn allemaal herkenbaar aan hun gezicht. Alleen de beer niet. Het is dus een beetje vreemd dat Lou zich afvraagt of Anissa misschien die kikker is of dat spookje. Hij kan heel goed zien dat het Anissa niet is.  Toch gaat hij vragen aan het spookje en aan de banaan of zij Anissa zijn... Hm...

Het feest gaat beginnen, de kinderen gaan in optocht door de straten. Lou mag in de bakfiets die omgetoverd is tot praalwagen. De beer gaat ook mee, maar wie dat is, dat weet echt niemand. De beer is helemaal beer...
Wie is die beer dan? En komt Anissa nog wel meedoen met het feest?

Zoals dat hoort in een boek over carnaval zijn de kleuren sprankelend en fel. En zoals we van Kathleen Amant kennen zijn alle kindergezichtjes rond, met een grote grijns en kijken ze de lezer recht aan.

Voor in het boek staat deze tekst.
‘Het boek hoort in een boekenreeks die gemaakt is met çavaria, een koepel van meer dan 120 verenigingen die opkomt voor een brede kijk op seksuele oriëntatie, genderexpressie en genderidentiteit. Lou is het gezicht van een educatief pakket waarbij diversiteit niet als thema wordt aangekaart, maar als natuurlijk gegeven wordt gepresenteerd. Iedereen is immers anders.’

Nu is carnaval een feest dat daar bij uitstek bij past. Met carnaval wordt het geaccepteerd dat je anders bent en anders doet. Behalve dat er ook andersgetinte kinderen zijn getekend, vind je in dit boek niet veel meer terug.

Voor de jonge lezertjes is diversiteit waarschijnlijk net zo vanzelfsprekend als het in dit boek aangeboden wordt. Het is dus vooral een mooi kijkboek, een aanwijsboek, en een boek waar je als voorlezer meer over kunt vertellen dan er in de tekst staat omdat de tekeningen zoveel meer zeggen.

ISBN 9789044829945 | Hardcover | 24 pagina's | Clavis Uitgeverij | februari 2017
Leeftijd: 4+

© Marjo, 29 januari 2017

Grote Anna leert zwemmen Grote Anna leert zwemmen

Kleine Anna is groter gegroeid. Nadat ze al heel veel dingen heeft geleerd waardoor ze steeds meer dingen zelf kan mag ze nu leren zwemmen. Ze heeft al een paar keer zwemles gehad van meester Din. Anna kan al best goed zwemmen, ze heeft talent. Vandaag mag ze zelfs met één zwembandje zwemmen en misschien later zelfs helemaal zonder! Maar durft ze dat wel?

In het verhaal wordt verteld hoe de verschillende kinderen in het groepje leren zwemmen. De een kan al wat meer dan de ander en sommige dingen vinden ze nog een beetje eng. De een vindt in het water springen eng en de ander durft nog niet zo goed zonder zwembandjes. Maar de kinderen helpen elkaar door bijvoorbeeld hand in hand in het water te springen.
Ook wordt heel goed uitgelegd hoe het gaat en wat je allemaal leert bij zwemles. Bijvoorbeeld hoe je de schoolslag moet doen.
Maar wat je vooral leert is dat zwemmen heel leuk is!

Dit is, na Grote Anna leert paardrijden, het tweede boekje uit de nieuwe Grote Anna serie. In deze serie probeert Anna allerlei leuke hobby's uit. Er wordt in deze boekjes heel goed uitgelegd wat er bij die hobby's komt kijken en wat je ervoor moet aanschaffen zoals bijvoorbeeld in dit geval een badpak en badmuts.

De afbeeldingen, ook door Kathleen Amant gemaakt, zijn rustig, heel duidelijk en kleurrijk. De tekst is eveneens duidelijk afgedrukt en is bovendien helder van taal. Het boekje bereidt een kind prima voor op zwemles en laat goed zien wat leren zwemmen inhoudt.

ISBN 9789044816549 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2011
Leeftijd: 4+

© Dettie, 10 januari 2012