Katharine Holabird

Toon alleen recensies op Leestafel van Katharine Holabird in de categorie:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Angelina Ballerina Angelina Ballerina
Muziektheater & Pop-upboek

Nietsvermoedend zocht ik op internet naar gegevens over Katharine Holabird en kwam tot de verrassende ontdekking dat Angelina Ballerina een ware rage is en dat er al veel boeken over deze muizendanseres verschenen zijn. Het eerste boek over deze Angelina is al in 1983 verschenen. Verder blijkt er een televisieserie over deze dansende muis te bestaan die ook in Nederland wordt uitgezonden en er worden veel gadgets van verkocht zoals o.a. poppetjes die Angelina voorstellen en kleertjes daarvoor. Gek genoeg is dit allemaal compleet aan me voorbij gegaan.

Maar nu ken ik haar dankzij het mooie boek dat voor me ligt en waarvan ik zeker weet dat ik daar als meisje helemaal weg van was geweest. De cover is opengewerkt en je ziet een toneel waarop Angelina een balletvoorstelling geeft met daaronder een orkestbak met musicerende muisjes. Het toneel is omgeven door opengetrokken rode gordijnen die de kaft vormen. Sla je het boek open dan zie je dat achter de gordijnen de mannen van het licht bezig zijn en de orkestmuizen bij mooi kaarslicht hun werk doen.

En dan begint het verhaal...
Die dag mag Angelina dansen voor de koning en koningin van Muisland in het Koninklijk Theater. Ze is best zenuwachtig en gaat snel naar de balletschoolwaar de directeur al op haar staat te wachten. Samen met juffrouw Lilly gaat ze daarna naar het theater en daar is iedereen al druk bezig voor de voorstelling.Angelina gaat gauw naar de kleedkamer om haar mooie glittertutu aan te trekken.En dan is het zover, het orkest begint te spelen en kan de voorstelling beginnen. Angelina haalt diep adem en danst de sterren van de hemel!

Op zich is het een heel eenvoudig verhaaltje maar dankzij de pop-ups en andere leuke frutsels zoals bijvoorbeeld ramen en deuren die open kunnen en een envelop met een mooi briefje erin, 'echt' dansende muizen etc. wordt het een heel bijzonder boek. Je ziet ook de decorbouwers heen en weer 'lopen'. Dat dansen en lopen kan doordat er overal schuifjes zitten waar je aan kunt trekken, die zetten de figuurtjes in beweging.
Maar het allerleukste moet nog komen... Je kunt namelijk door dit hardcoverboek helemaal open te klappen er een echt theatertje van maken. Met gordijnen die je dankzij een schuifje open en dicht kunnen en een decor die je kunt wisselen. Je kunt zelfs Angelina haar pirouettes laten maken op muziek want door op een knopte drukken hoor je een vrolijk wijsje.
Dit alles is erg mooi verzorgd, er is duidelijk goed over nagedacht. De pagina's kunnen vastgezet worden zodat het een stevig geheel is en de schuifjes voelen stevig aan zodat niet alles na één keer kapot getrokken zal zijn. Doordat het ook als theatertje gebruikt kan worden kunnen kinderen er nog van alles bij bedenken.
Het kan haast niet anders dan dat alle meiden dit een geweldig boek zullen vinden!

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789051160888 | Hardcover | 14 pagina's | De Vier Windstreken | 2009