Jean-Philippe Rieu

Toon alleen recensies op Leestafel van Jean-Philippe Rieu in de categorie:
Jean-Philippe Rieu op internet:

Marie komt thuis Marie komt thuis

illustraties: Mark Janssen
tekst: Jean-Philippe Rieu

Omdat in de kaft een 'CD' zit wilde ik even goed de tijd nemen voor dit boek. Vandaag was het zover, er was tijd en gelegenheid om te lezen, te luisteren en te kijken, kijken, kijken. Want, wat ik totaal niet verwacht had, de CD bleek een DVD! De afbeeldingen uit het boek staan ook op die DVD en alles is prachtig bewerkt. De schrijver Jean-Philippe Rieu leest het verhaal voor en tijdens dat voorlezen wordt er ingezoomd op de prachtige afbeeldingen zodat je je nog meer in kunt leven in de vertelling. Daarbij ook nog eens erg mooie (voornamelijk) pianomuziek gecomponeerd door de schrijver zelf.  Wat wil een mens, eigenlijk kind, nog meer? Ik heb ademloos zitten kijken en luisteren en dacht wat mooi, mooi, mooi.

Het verhaal gaat over elfje Marie die in een klaproos woont. Het is herfst en Marie is lekker aan het bladsleeën met haar vrienden. Maar dan landen ze op de klaproos van Marie en de steel knakt! Wat nu? Er zijn geen bloemen meer, waar moet Marie nu wonen? Ze is in zak en as totdat de bij Suzie zegt; 'Mizzschien kun je dit probleem niet alleen oplossen? [...] Mizzchien moet je hulp vragen, mizzchien weet iemand anderzz een plekje?' En dat doet Marie uiteindelijk mét het gewenste resultaat en niet alleen Marie komt thuis, heel veel andere dieren met haar!
Een verhaal met een mooi sprookjesachtig eind.

Eerst had ik alleen het boek gelezen en dacht Batteraaf Mus, luidkeels, hartverscheurend, ontredderd... zijn dat woorden die een kind van vier begrijpt? Maar dan blijkt maar weer dat lezen en horen een groot verschil uitmaakt. Tijdens het luisteren en kijken vielen de woorden helemaal niet op. Ze pasten heel natuurlijk in het verhaal.

En dan de illustraties, die moeten apart vermeld worden want ze zijn  s c h i t t e r e n d. Vooral op de DVD zie je met hoeveel zorg en met welke leuke en mooie details ze gemaakt zijn. Ik heb wel eens gemopperd op Mark Janssen omdat ik de zwart-wit afbeeldingen in de voetbalserie van Gerard van Gemert soms wat stijf vind. Ook mopperde ik op de uitgever, waarom niet in kleur? Want in een andere serie van dezelfde schrijver waarbij alles wel in kleur is afgedrukt verraste Mark Janssen me al door de grote speelsheid en vaart in de afbeeldingen. Maar nu ben ik echt onder de indruk. Wat een mooie toevoeging zijn deze illustraties en wat een fantasievolle, extra sfeer weet hij te geven aan dit verhaal.
Deze keer dus wel mijn complimenten zowel aan Mark Janssen maar ook aan aan de uitgever, het boek is heel mooi verzorgd evenals de DVD. Grote klasse!

ISBN 9789044815931 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2011
Vanaf 4 jaar