Isabel Minhós Martins

Toon alleen recensies op Leestafel van Isabel Minhós Martins in de categorie:
Isabel Minhós Martins op internet:

Tot hier en niet verder! Tot hier en niet verder!

illustraties: Bernardo P. Carvalho
tekst: Isabel Minhós Martins

Op de titelpagina van dit boek zien we een generaal op zijn paard die heel hard tegen een soldaat schreeuwt: "Er is maar één de baas hier, en dat ben ik!"  De pet van de soldaat vliegt bijna de lucht in van dat geschetter.

En daar staat de soldaat dan, helemaal alleen op een groot wit vel papier.  Er komt een hond die aan zijn schoenen snuffelt, er komt iemand aanlopen op de linkerpagina en dan... springt de soldaat bijna uit zijn vel! De man mag niet verder lopen, orders van de generaal, niemand mag de rechterpagina betreden! De generaal wil op elk moment het verhaal  binnen kunnen stappen.
Er komen nog meer mensen aanlopen, een oude man met een stok, een man met een grote snor, een dansend stel, een paar voetballende jongetjes maar niemand mag op de rechterpagina overstappen.

Er komen steeds meer mensen, we zien zelfs roodkapje en  ET en een astronaut, iedereen wil verder maar het mag niet van de soldaat. Orders zijn orders. De linkerkant wordt steeds voller, de ijsman ziet er wel handel in en komt er ook bij staan met zijn ijskar. Een hoogzwangere vrouw roept dat ze haast heeft. ET is verdrietig want hij wil naar huis bellen, een spookje is boos omdat nu niemand van hem schrikt. Maar plots stuitert de voetbal per ongeluk de rechter bladzijde op... 'Die mogen we toch wel ophalen?', vragen de jongetjes. De soldaat strijkt zijn hand over zijn hart en als er één schaap over de dam is volgen er meer. Langzaam vult zich de rechterpagina met mensen en dieren die opgelucht zijn dat ze weer verder kunnen.

Maar dan komt de generaal met zijn leger ineens op de linkerpagina aangemarcheerd! Hij is woedend op de soldaat! 'Arresteert hem!' schreeuwt hij.... en wat er dan gebeurt, dat had de soldaat nooit durven dromen!

Een bijzonder verhaal dat nu eens het boek zelf gebruikt om de grenzen van een afbeelding of tekst aan te geven. Als je wilt kun je het natuurlijk veel verder doorvoeren en het zien als metafoor voor een dictatuur waarin de mensen aan de grillen van de machthebber moet voldoen hoe onzinnig die ook kunnen zijn. Maar het is zoals Jules Deelder al eens zei: "Binnen de grenzen zijn de mogelijkheden even onbeperkt als daarbuiten" en dat bewijst dit verhaal ook nog eens een keer zowel qua inhoud als qua illustraties!

Voor- en achterin het boek zien we alle personages die in het boek voorkomen, afgebeeld staan mét hun naam erbij.  Kinderen kunnen daardoor bijvoorbeeld Martha of Victor op de afbeeldingen zoeken. Enkele personages beleven doorheen de afbeeldingen ook hun eigen avontuurtje zoals de astronaut die het steeds benauwder krijgt of die arme 'Ietie' die maar niet kan bellen.

Erg origineel boek!

Zie ook het inkijkexemplaar

ISBN 9789025761905 | Hardcover | 40 pagina's | Gottmer | november 2015