Hrefna Bragadottir

Toon alleen recensies op Leestafel van Hrefna Bragadottir in de categorie:
Hrefna Bragadottir op internet:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Het boek van Hamlet Het boek van Hamlet

Hamlet blijkt niets te maken te hebben met de figuur uit de literatuurgeschiedenis die algemeen bekend is. Er wordt ons niet verteld waarom maar de verteller van dit verhaaltje heet dus Hamlet. Zoals je al op de omslag kunt zien is het een blauwe fantasiefiguur die wel iets van een vogel weg heeft. De bijfiguren zijn allemaal duidelijk: een beer, een uil, konijntjes – zelfs al is er eentje roze -  maar wat is Hamlet voor vreemd blauw figuur? En dan heel grappig: dat komt in het boek dus ook aan de orde!

Onze Hamlet is dol op boeken, hij leest er lustig op los. We zien hem met stapels boeken sjouwen. Als hij ze gaat lezen ontdekt hij boeken over moedige leeuwen, over schattige konijntjes en tedere beren. En hij vraagt zich af: waarom is er geen boek over mij? Daar moet iets aan gedaan worden. En dan valt zijn oog op een affiche: boekauditie! Daar moet hij heen. Hij kan immers van alles, er valt vast een heel leuk te maken over zijn persoontje. Maar de auditie verloopt helemaal anders:

‘Zoiets heb ik nog nooit gezien!’
‘Vreemd, hoor!’
‘Wat een raar wezen!’
‘Is dat een vogel?’
‘Hm, dit is duidelijk niet wat we zoeken.’
‘Volgende!‘

Treurig gaat Hamlet weg. De anderen vinden hem heel zielig en willen helpen. Maar Hamlet kan niet toneelspelen(!). Hij wil niet stoer zijn als een leeuw. En zie je het al voor je: hij en schattig? Hij geeft het op. Dan maar geen boek over hem. Hij wil gewoon zichzelf zijn en als dat niet goed genoeg is, dan maar niet.

Een heel verhaal wordt er verteld in die dertig pagina’s. Er valt nog veel meer te zien en te vertellen, het is een zeer compleet boek, uitgevoerd in prachtige poederkleuren. In deze tijd waarin je van alles opgelegd wordt door de buitenwereld is een boek als dit een goede leidraad om kinderen te laten zien dat je heel goed jezelf kunt zijn. Het zou me niets verbazen als een kind dit boek steeds opnieuw wil zien en horen. Ook omdat er aan het einde een verrassende draai wordt gegeven aan het verhaal en het natuurlijk allemaal goed afloopt.

Hrefna Bragadottir is IJslandse (Reykjavik) van oorsprong, maar woont en werkt in Engeland sinds 1998. Daar heeft ze haar opleiding gedaan, hetgeen resulteerde in dit fraaie eerste boek.

ISBN 9789044826678 | Hardcover | 30 pagina's | Clavis Uitgeverij | januari 2016
Oorspronkelijke versie is Engels | vertaling Clavis uitgeverij | Leeftijd: 4+