Hans de Beer

Toon alleen recensies op Leestafel van Hans de Beer in de categorie:
Hans de Beer op internet:

Kleine IJsbeer en de grote onderzeeboot Kleine IJsbeer en de grote onderzeeboot

Alweer het tiende boek over het kleine ijsbeertje Lars. Opnieuw gaat het verhaal over een jong dier dat zijn familie kwijt is net als o.a. in de boeken over poolhondje Nanouk, rendiertje Olivier en ijsbeertje Lars zelf.

Dit keer zijn de ijsbeertjes Nena en Nino hun ouders kwijtgeraakt. Dankzij de opwarmende aarde breken ijsschotsen namelijk af en dat gebeurde ook bij de twee beertjes. Zij dobberden in het rond op volle zee totdat de kapitein van een onderzeeboot broertje en zusje ijsbeer oppikte en aan boord nam.

Lars heeft Nena en Nino gevonden dankzij Norbert de teckel, de scheepshond van de onderzeeboot. Norbert brengt Lars stiekem aan boord zodat hij met de kleine beertjes kan praten. Samen met Norbert helpt Lars de beertjes te ontsnappen zodat hij ze weer thuis kan brengen. Lars vindt het wel leuk om de grote broer te spelen maar eigenlijk weet hij ook niet zo goed waar hij naar toe moet. Gelukkig komen ze poolvosje Gijsje tegen die een heel goede neus heeft. Hij ruikt meteen waar de twee beertjes vandaan komen maar dat is wel héél ver weg... Wat nu?

Boeken van Hans de Beer staan garant voor een mooi verhaal en erg sfeervolle tekeningen en ook dit keer stelt hij niet teleur. De afbeeldingen zijn prachtig gedetailleerd. Bijvoorbeeld in de onderzeeboot zie je de gangen met slaapplaatsen, buizen, knoppen en meters. De kleine ijsbeertjes 'wonen' daar op een bed, op de vloer liggen kranten en staan etensbakjes. Heel mooi weergegeven allemaal. Ook grappig is dat de twee kleine ijsbeertjes drijvers dragen want ze kunnen nog niet zwemmen.

Opnieuw een prettig boek. De verhalen over Lars het kleine ijsbeertje geven je, ondanks zijn koude leefomgeving, altijd een heel warm gevoel.

ISBN 9789051161830 | Hardcover | 32 pagina's | De Vier Windstreken | september 2011
Leeftijd: 4+