Hans de Beer

Toon alleen recensies op Leestafel van Hans de Beer in de categorie:
Hans de Beer op internet:
  Categorie: Recensies 0-3jr

De kleine ijsbeer De kleine ijsbeer

- Groot kartonboek -

Dit boek kende ik al onder de titel  Een ijsbeer in de tropen (va 4 jaar) alleen was dat in een groter formaat en waren de pagina's van papier. Nu is het boek er ook in een hardkartonnen uitvoering, onder de titel De Kleine IJsbeer, zodat nu ook de hele kleintjes naar hartelust de plaatjes kunnen kijken maar vooral het boek kunnen pakken en aanraken zonder dat het kapot gaat. Ook de tekst is in dit kartonboek korter en de woorden zijn eenvoudiger.  Bovendien heeft dit boek 16 bladzijden in plaats van 32 maar de strekking van dit leuke verhaal is gelukkig bewaard gebleven.
Het verhaal:

Lars, de kleine ijsbeer, mag voor het eerst met zijn vader mee om te jagen. Hij leert van alles: sporen volgen, zwemmen en duiken. Nadat ze de grote vis gegeten hebben die de vader van Lars gevangen heeft, gaan ze slapen.
Maar...

's Nachts begint het ijs te scheuren. Het stuk waarop Lars slaapt, breekt af. Als Lars wakker wordt, ziet hij alleen maar water om zich heen. En omdat het steeds warmer wordt, wordt de ijsschots waarop hij zit steeds kleiner. Gelukkig drijft er een grote ton voorbij. Lars klautert erbovenop. Dan steekt er een storm op. Lars klemt zich goed vast aan de ton.

Gelukkig gaat de wind liggen en na een hele tijd ronddobberen op zee, ziet Lars land, maar wat ziet het er raar uit! Het is helemaal groen! Eenmaal aan land doen zijn voeten zeer, de grond is heel heet. Lars rent snel naar de rivier om zijn pootjes te laten afkoelen...  Maar voordat hij een poot in het water kan steken, duikt er een heel groot beest voor hem op.  Het is Hippo het nijlpaard en al gauw vertelt Lars aan Hippo wat hem overkomen is en dat hij zo graag naar huis wil. Hippo vindt het wel zielig voor Lars en weet misschien wel een oplossing, maar of dat lukt?

Het leuke is dat je op deze manier leert welke planten en dieren in een warme en koude omgeving voorkomen en hoe deze laatste leven.
Het ijsbeertje heeft bijvoorbeeld  nog nooit een kameleon gezien of bomen.
De mooie afbeeldingen zijn bijzonder maar dat is Hans de Beer wel toevertrouwd. Zo'n klein wit beertje naast de vrolijke Hippo, het kan niet anders dan dat je moet glimlachen.