Geurt van Donkelaar

Toon alleen recensies op Leestafel van Geurt van Donkelaar in de categorie:
Geurt van Donkelaar op internet:

Categorie: Recensies 4-5jr

die® leest die® leest

Voor me ligt een mooi glanzend zachtgeel boek, niet goud op snee maar rood op snee wat een prachtig effect geeft. Ook apart is, dat het boek langerekt maar dan is in de breedte. Sla je het open dan staat op een dieproodroze pagina, in het zachtgeel, de woorden van a tot z afgedrukt. We gaan dus letters leren maar dan anders dan anders. Het blijkt dat het namelijk niet alleen maar alle letters van het alfabet zijn die in het boekje besproken worden maar ook de 15 belangrijkste klanken komen voorbij.

Zoals te verwachten valt wordt begonnen met de letter a. Op de twee zachtgele pagina's, staan in roodroze letters woorden onder de plaatjes afgedrukt met de letter a erin zoals ; arm, tas, acht maar ook ananas. Die a wordt kort uitgesproken. De bijbehorende afbeeldingen zijn deels foto's en deels illustraties. Op de volgende twee - dit keer roodroze -  pagina's staan in zachtgele letters de woorden met een langgerekte aa afgedrukt, zoals: aardbei, haan, laars, opnieuw met de afbeeldingen erboven, we zien ook nog een heuse draak in mooie kleuren.
Zelfs de woorden met au worden niet vergeten. Dit keer worden een auto, een augurk, blauwe verf en een prachtige pauw bij de woorden weergegeven. Het verschil in klanken met de daarbij behorende letters is duidelijk te zien en goed te horen als je de woorden hardop zegt.

Dan volgen de woorden die beginnen met een b, c, d om bij de e weer meerdere pagina's te gebruiken met woorden die met een e, of met ee, ei of eu geschreven worden. En zo wordt het hele alfabet behandeld. Elke letter en elke klank heeft een eigen pagina met ca. 5 afbeeldingen en woorden met die letter of klank. Heel overzichtelijk en helder gedaan.

ISBN 9789025766054 | Hardcover | 88 stevige glanzende met water afneembare pagina's | Gottmer | september 2016

die® vier

Bij het boekje zit ook een letterkwartet in dezelfde mooie, glanzende dieproodroze met zachtgele uitvoering als het boekje.  De bedoeling is om een kwartet bij elkaar te sprokkelen van woorden die bijvoorbeeld een k hebben. We zien een kaart waarop een foto van een kwast is afgebeeld, daarboven staat het woord kwast afgedrukt. Daaronder zien we drie plaatjes van een kuiken, drie koekjes en een kachel. Die drie kaartjes moet je bij de andere spelers zien te vinden tot je ze alle vier bij elkaar hebt. Superleerzaam natuurlijk.

En dat het leerzaam is, kan ook haast niet anders want zowel het boek als het kwartetspel is in samenwerking met enkele leerkrachten gemaakt, zoals de inmiddels welbekende juf Sanne en Paulien Kollenburg, Els van Oers, Lenneke de Vries en Fianne Buurmans. 'Het geheel sluit heel goed aan bij het aanbod op school' staat op de cover te lezen.

Kortom, met dit boekje en kaartspel heb je goud in handen. Kinderen zullen er enorm veel van opsteken!
De prachtige uitvoering van zowel het spel als het boekje, die afzonderlijk te koop zijn, verdient een apart compliment, werkelijk fantastisch zoals alles verzorgd en afgewerkt is.

ISBN 9789025766054 | Hardcover | 88 pagina's | Gottmer | september 2016