Gebroeders Grimm

Toon alleen recensies op Leestafel van Gebroeders Grimm in de categorie:
  Categorie: Recensies 4-5jr

Doornroosje Doornroosje

Iedereen is opgegroeid met de sprookjes van de gebroeders Grimm.  Hans en Grietje, Repelsteeltje, Roodkapje en Assepoester zijn daar de bekendste van, zo ook Doornroosje. Dit laatste verhaal is eveneens al in vele uitvoeringen uitgebracht; in verzamelbundels, heel moderne of juist ouderwets, als boek met uitklapplaten etc. Maar toch blijft het verhaal boeiend, gewoon omdat het zo bijzonder is.

In dit boek lezen we, in gewone, hedendaagse taal, dus opnieuw het verhaal van de koning en koningin die zo graag een kindje wilden maar dat kindje kwam maar niet. Op een dag tijdens het baden, kwam er een opeens een kikker uit het water en die voorspelde dat de koningin binnen een jaar een dochter zou krijgen. En het wonder gebeurde. De koning en koningin kregen een prachtig dochtertje. Natuurlijk gaven ze een groot feest en iedereen werd uitgenodigd, ook de wijze feeën. Maar omdat in het kasteel maar twaalf gouden borden waren werden er maar twaalf feeën uitgenodigd in plaats van alle dertien die het land rijk was. De dertiende fee werd woedend en kwam toch! Elf feeën hadden al heel mooie wensen gedaan maar de dertiende fee had een heel boze wens,  het prinsesje zou zich op haar vijftiende jaar prikken aan een spinnewiel en dood zou neervallen. Gelukkig kon de twaalfde fee de spreuk verzachten en daardoor zou het prinsesje niet doodgaan maar honderd jaar slapen. Ondanks dat de koning alle spinnewielen liet verbranden kwam de wens toch uit en het prinsesje, de koning en koningin en de hele hofhouding viel in slaap.
Het zou honderd jaar duren voor het een prins zou lukken de prinses wakker te kussen.

Het boek zelf ziet er uit als een echt sprookjesboek. Op de cover zie je het beeldschone prinsesje slapen in een heel mooi bed met allemaal prachtige bloemranken. De afbeeldingen in het boek zijn in zachte, warme kleuren gemaakt, behalve de boze heks, die heeft een grote zwarte jurk aan en ze heeft wit/grijs piekhaar.
Heel apart is de afbeelding waarop de doorsnede van het kasteel te zien is. In elke ruimte zie je mensen die slapen. De koning slaapt maar de man die hem net bezig was hem een handkus te geven ook. De schoonmaakster die net even op de buitengalerij stond weg te dromen met de bezem in haar hand, droomt nu voor 100 jaar weg. De jonge knecht die net een oorvijg zou krijgen en wil wegrennen, krijgt pas 100 jaar later die oorvijg. De paarden, de hofnar, de trompetter, de poes... iedereen slaapt.
Deze doorsnede zie je weer terug als iedereen net wakker is geworden en doorgaat met waar ze mee bezig waren. Leuk om te zien.
Sprookjes blijven leuk om te lezen en ook nu is het is weer genieten, mede door de fraaie prenten en de verzorgde uitvoering van het boek.

Zie ook het inkijkexemplaar (pdf)

Maja Dusíková werd in 1946 in Piestany (Slowakije) geboren. Zij studeerde kunst in Bratislava en studeerde af als graficus en boekillustrator in 1973. Sinds 15 jaar neemt ze met succes deel aan tentoonstellingen in de hele wereld. Haar werk is te zien in kunst-galerieën van Bratislava tot aan pittsburgh/USA en hangt zelfs in het Vaticaan. Ze heeft inmiddels al meer dan veertig boeken voor zowel kinderen als volwassenen geïllustreerd. Sinds 1982 woont ze in Florence en werkt ze voornamelijk voor Italiaanse uitgevers.

ISBN 9789051162578 | Gebonden | 32 pagina's | De Vier Windstreken | juni 2012
Dornröschen Nederl. tekst Ineke Ris | Leeftijd: 4+

© Dettie, 01 juli 2012