Elly MacKay

Categorie: Recensies 4-5jr

De vlindertuin De vlindertuin

Soms zijn boeken zo bijzonder dat je niet weet hoe je dat goed over kunt brengen aan de lezer. Het boek De vlindertuin is namelijk in alle opzichten een boek dat veel positieve aandacht verdient. Maar wat maakt het zo anders dan andere boeken? Is het verhaal zo anders? Ja! Zijn de afbeeldingen zo apart? Ja! Maar daar hebben meer boeken 'last van'. Waarom springt dit boek eruit? Ik zal een poging wagen dit duidelijk te maken.

Het verhaal is in feite eenvoudig, een meisje verhuist naar de stad en dat vindt ze niet leuk, vooral omdat ze de vlinders zo zal missen. Gelukkig ontdekt ze naast het huis een prachtige opengewerkte goudkleurige poort. Bovenaan de poort ziet ze een vlinder met daaronder de woorden Butterfly Park. Een vlindertuin! De volgende dag gaat ze er gauw naartoe met lekkers voor de vlinders  maar helaas, na lang wachten ziet ze één vlinder, maar niet in de vlindertuin. Ze vraagt een jongetje haar te helpen de vlinder te vangen. Op het laatst doen alle buurtkinderen mee, ze vangen alle vlinders die ze tegenkomen en brengen ze naar de vlindertuin. Maar de vlinders vliegen net zo hard weer weg! Hoe kan dat nou?
Eén vlinder wijst ze echter de weg... ze rennen achter het mooie beestje aan, regelrecht naar bloemenbakken vol bloemen!
Eindelijk begreep het meisje het, er waren geen bloemen in de vlindertuin! Daar zou ze wel eens verandering in brengen en tot haar verrassing is ze niet de enige die op dat idee gekomen is.

Het verhaal is heerlijk optimistisch, samen kom je, als je wilt, een heel eind. De mensen in de stad worden er helemaal vrolijk van. Maar dit is nog maar één gedeelte van het boek. Nu de rest, de afbeeldingen bij het verhaal nog.

Alle illustraties zijn ook door Elly MacKay gemaakt. Op een website staat te lezen en is te zien hoe ze die maakt. Elly MacKay schildert, tekent en bouwt namelijk alles uit haar verhaal na. Zelfs de huizen bouwt ze na, waardoor je hele straten voorbij ziet komen. De personages, de bloemen, de vlinders, de bomen etc. zijn in nostalgische kleuren geschilderd en uitgeknipt en gerangschikt zodat er een mooi geheel gevormd wordt.
We zien twee meisjes met elkaar staan praten voor een huisje. We zien het vlindermeisje letterlijk door de poort van de vlindertuin gaan.  Er hangen bloembakken, er staan hekjes en bankjes.  Het geheel heeft wel iets weg van een kijkdoos.
Als Elly MacKay  tevreden is met het resultaat fotografeert ze het geheel en zo krijgen de afbeeldingen een verrassende diepte en vaart. Ze zijn verbluffend mooi. Achterin het boek treffen we nog een mooie uitklapafbeelding aan waarop we de vlindertuin in al zijn glorie kunnen zien.

Het verhaal en de afbeeldingen vormen gewoon een perfect geheel. Daarom vind ik dit boek zo enorm bijzonder. Lees het, bekijk het en geniet.

ISBN 9789060387801 | Hardcover | 40 pagina's | Uitgeverij Christofoor | maart 2016
Afmeting 28,8 x 22,3 cm |Vertaald door Maeike de Wolff-Russchen | leeftijd 5+