Corinne Averiss

Categorie: Recensies 4-5jr

Een stipje in de sneeuw Een stipje in de sneeuw

Miki, de kleine ijsbeer, wil lekker spelen in de zachte sneeuw, maar mama denkt er anders over, zij wil vissen op het ijs. Daar heeft Miki niet zoveel zin in, bovendien vindt hij dat duiken nog een beetje eng.  Miki rent gauw weg, heerlijk de sneeuwberg op. Na een tijdje ziet hij een rood stipje. Dat is spannend! Hij rent er naartoe. Het Stipje zwaait met een pootje. Het Stipje ruikt heel lief en gelukkig wil het Stipje met hem spelen. Ze rollen door de sneeuw en glijden samen heerlijk de berg af. Maar opeens is één pootje niet meer rood van het Stipje. Het rode ding wat om haar pootje zat is in het water gevallen... het Stipje is er helemaal verdrietig van.

We zien de dappere Miki het water in duiken en lang achter het rode ding aan zwemmen totdat hij hem te pakken heeft. Het Stipje is gelukkig gelijk weer  vrolijk. Miki leert het Stipje gelijk maar hoe ze van ijsschots naar ijsschots kan springen.
Samen klimmen ze de daarna de sneeuwberg weer op en daar zien ze nog een rood Stipje. Het is een mamastipje! De stipjes zijn blij dat ze elkaar weer gevonden hebben. Maar waar is de mama van Miki gebleven? Hij gaat haar gauw zoeken want zijn pootjes zijn ondertussen wel heel erg moe...

Op de afbeeldingen zien we wat het Stipje is. Maar het leuke is dat het verhaal vanuit de ogen van het ijsbeertje verteld wordt. Hij weet natuurlijk niet dat een Stipje met vier 'poten' een mensenmeisje is. Ze hebben dikke pret met zijn tweeën en omdat hij zijn vriendinnetje wilde helpen, is Miki toch maar mooi de zee in gedoken! Hij vond het fijn dat hij het meisje blij kon maken en daar draait dit hele verhaaltje om, om vriendschap gemengd met een beetje moed .

Fiona Woodcock heeft de winterse Poolsfeer prachtig weten weer te geven. De sneeuw dwarrelt bijna van de bladzijden af. Ondanks het ijzige weer is het een heel warm verhaal geworden en dat op de Noordpool!

ISBN 9789044828399 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | augustus 2016
Afmeting 27,7 x 23,8 cm | Vertaald door Clavis uitgeverij | Leeftijd: 4+

© Dettie, 22 december 2016