Christina Van Geel

Toon alleen recensies op Leestafel van Christina Van Geel in de categorie:

Kooksprookjes Kooksprookjes

Benny Banaan, Cindy Citroen, Pamela Peer, Senne Slak enz. zijn allemaal vrienden van Warre Wortel. Als iemand een probleem heeft dan weet Warre bijna overal een oplossing voor.
Hij verzint een bootje van een broodje als Benny Banaan en hij willen gaan varen. Van een slablad maken ze het zeil, maar wat gebeurt er? Senne Slak zat op het slablad en knibbelt en knabbelt en smikt en smakt het zeil vol gaten... Hoe komen ze nu thuis? Gelukkig helpt de rivier ze alle drie weer naar de oever. Senne vraagt of hij de volgende dag weer mee mag spelen.

Warre en Benny kijken elkaar even aan. Senne is leuk, maar hij eet altijd alles op.
'Goed,' zegt Warre dan. 'Je mag meespelen.'
'Zorg wel dat je al gegeten hebt, 'zegt Benny Banaan gauw.
'Cool, doe ik, 'lacht Senne en hij schuifelt verder, op zoek naar een lekker groen blaadje.

Warre Wortel verzint dus altijd wel wat om iemand te helpen. Bijvoorbeeld voor Kobe Komkommer, Die arme Kobe is altijd bang en maakt zich altijd zorgen. Nu is hij ook weer aan het piekeren... Hij is zo kaal! Hij heeft een plaatje gezien en zo wil hij er graag uit zien. Hij laat dat plaatje zien aan Warre. Het is een plaatje van een cactus! Kobe wil een stoere stekelcactus zijn! Wat moet Warre daar nu op bedenken? Hij denkt heel diep na en ineens weet hij het! Hij zal van Kobe een cactuskommer maken! Kobe is daarna zo vreselijk blij dat hij er van moet dansen en met zijn stekels prikt hij van alles op!   Kobe ziet er op het laatst prachtig uit, hij is een feestcactus geworden!

Ook voor Cindy Citroen heeft Warre Wortel een oplossing. Zij kijkt altijd zo zuur, daarom nodigt haast niemand haar uit voor een feestje. Maar dan ontdekt Warre iets waardoor iedereen blij wordt van Cindy, zelfs Cindy moet op het laatst lachen.
Het allerleukste verhaal vind ik 'Kunst om van te smullen'. Pablo Paprika heeft allemaal nieuwe schilderijen gemaakt en Warre en Benny gaan ze bekijken. Benny heeft heel erge honger en de schilderijen zien er wel heel lekker uit... Als dat maar goed gaat...

Bij alle verhalen staan heel aparte afbeeldingen. Alle 'personages' zoals Truus Tomaat, Fred Courgette en natuurlijk Warre Wortel en Benny Banaan zijn van Fimoklei gemaakt. Benny Banaan heeft een heel hip brilletje op en zijn haar in een grote kuif en hij heeft geel witte kousen aan. Warre Wortel heeft heel dun warrig haar. Pablo Paprika heeft een mooie groene baret op en een heel dunne snor waarbij de punten in een krul zitten.

Maar het aller- allerleukste van dit boek is dat je zelf het eten uit de verhalen kunt maken zoals het bootje van het broodje omdat er allemaal recepten in het boek staan. Je kunt die recepten lezen door het boek om te draaien. Dan wordt de achterkant, de voorkant. Je kunt de cactuskommer maken en de schilderijen van Pablo Paprika en nog veel meer. Alles wordt heel duidelijk uitgelegd door middel van tekeningen en er staat een foto bij hoe het eten eruit ziet als je klaar bent.

De recepten van An Vissers zijn gemakkelijk te bereiden, door de kinderen zelf zonder potten of pannen, oven of diepvries, of ander ingewikkeld en gespecialiseerd keukengerei. En vaak ook zonder de hulp van mama of papa. De ingrediënten vind je heel gemakkelijk in de doorsnee supermarkt.

(Klein minpuntje: Het boek is uitgegeven door een Vlaamse uitgeverij en in de recepten staan enkele ingrediénten die onder die naam niet of nauwelijks bekend zijn in Nederland. Zoals: hespenworst, coulis (een dikke vruchtensaus), cavaillonmeloen, studentenkoeken (een soort biscuitje) fruitkaas (ik denk een soort vruchtenkwark). Omdat het boek ook in Nederland uitgegeven wordt, was het misschien handiger geweest om de Nederlandse naam of een variant ook in het boek te vermelden of een briefje in het boek te doen met de Nederlandse benaming of vervanging.)

Maar voor de rest is het een geweldig boek, echt een aanrader. Ik denk dat kinderen het heel leuk zullen vinden hier uit voorgelezen te worden en daarna het eten dat voorkwam in het verhaaltje te gaan maken. Leuk ook om aan een kind cadeau te geven. Leeftijd 3-7 jaar.

Bij dit boek is ook een site waar je van alles kunt lezen over het boek, de recepten en nog veel meer.
Hier is de link naar die site http://www.kooksprookjes.be
Veel plezier ermee!