Anne Sawan

Toon alleen recensies op Leestafel van Anne Sawan in de categorie:

De grote oma-talentenshow De grote oma-talentenshow

Soms kan de juf op school iets heel lastigs aankondigen. Want een talentenshow waarbij opa's of oma's hun talent kunnen laten zien, ziet Jeremy niet zitten. Zijn oma heeft namelijk nergens echt talent voor! Bij elk talent wat de kinderen uit zijn klas opnoemen, weet hij dat zijn oma dat ook wel kan, als ze haar best doet, maar echt goed is ze er niet in. Ze kan best op een verzwikte enkel ijszakjes leggen maar geen been spalken zoals de oma van Stella, ze kan heel goed muren schilderen maar geen schilderij maken zoals de opa van Theo. Ze kan prima bakken maar een keukenprinses is ze ook al niet.
Alle kinderen weten wel een talent van hun opa of oma te noemen behalve Jeremy, hij weet niets...

Thuis vraagt hij maar aan zijn oma of ze ergens echt goed in is, ze bedenken van alles maar nee...

Oma schudde haar hoofd
en staarde naar de de vloer.
'Ik weet het niet,' zei ze zacht.

Jeremy werd er triest van. Hij wist gewoon
dat zijn oma iets bijzonders kon... Maar wat?

En ineens, als ze gewoon samen aan het spelen zijn, weten ze waar oma heel goed in is!

Het verhaal heeft de internationale kinderverhalenwedstrijd 2014 van Inclusive Works, Kazdu en Clavis Uitgeverij gewonnen.  Inclusive Works spant zich in voor een samenleving waaraan iedereen op gelijke voet kan en wil deelnemen. Het thema van de wedstrijd was ‘Opa, oma en ik in de multiculturele samenleving'. Het verhaal zelf heeft echter niets met een dergelijke samenleving te maken en ook de afbeeldingen associeer je niet direct met dit thema - In de klas van Jeremy zie je één gekleurd meisje -.

Verder is het op zich wel een aardig verhaaltje, het is natuurlijk grappig al die opa's en oma's die iets bijzonders kunnen, van balletdansen tot dieren van ballonnen maken, maar het verhaal springt er niet uit. Ook het talent van Jeremy's oma is apart maar erg spectaculair is het niet, ik vraag me af of kinderen van vier het talent van oma überhaupt zal aanspreken. Maar wie weet vinden zij het een geweldig en superleuk boek om te zien en voorgelezen te krijgen. Dat zou ook zomaar kunnen.

Het boek levert overigens wel een mooie aanleiding om te praten over eventuele talenten van de kinderen zelf of die van hun ouders of grootouders. Daar is het uitstekend geschikt voor.

ISBN 9789044826937 | Hardcover | 25 pagina's | Clavis Uitgeverij | juni 2016
Originele titel What Can Your Grandma Do? Geen vertaler vermeld | Afmeting: 26,9 x 25,7 cm | Leeftijd: 4+