Toon alleen recensies op Leestafel van An Leysen in de categorie:
An Leysen op internet:

Mooie Lena Mooie Lena

In het hele dorp is er niet één meisje mooier dan Lena.
Ze heeft een roomwitte huid en vuurrode krullen,
die vrolijk dansen rond haar fijne gezichtje.

'Mooie Lena', zo noemen de mensen haar en ze is er trots op. De ijdele Lena, die uren voor de spiegel doorbrengt, heeft één grote wens. Ze wil een man, maar wel een man die helemaal beantwoordt aan haar ideaal. Ze weet precies hoe hij eruit moet zien. Ze weet het zelfs zo goed dat ze van klei een beeld van haar droomprins maakt. Ze trekt hem de mooiste kleren aan en zet het beeld van haar Hartendief in de tuin. Ze praat tegen hem, maar ja een beeld praat niet terug, dat schiet ook niet op. Dus... gaat Mooie Lena op zoek naar een man die op haar beeld lijkt. Ze plaatst een advertentie en veel mannen reageren daarop. Er staan zelfs rijen aanbidders voor het huis van Mooie Lena. Maar helaas, geen enkele man is goed genoeg voor Mooie Lena, niemand lijkt op haar Hartendief.
De jaren verstrijken, Mooie Lena krijgt hier en daar een rimpeltje en in haar mooie rode haar verschijnen de eerste zilveren draden... Er komen steeds minder mannen aan haar deur, tot het helemaal stopt. Bedroefd zit Mooie Lena daarna in haar verwaarloosde tuin. En dan...

Een grappig, vlot verteld verhaal met een link naar het verhaal over Narcissus, degene die verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld. In elk sprookje zit wel een wijze les en in dit sprookje is die les natuurlijk dat uiterlijk eigenlijk niet zo belangrijk is en je beter kunt kijken naar wat je hebt in plaats van blijven dromen van datgene wat je niet hebt.

Het boek is geïllustreerd door An & Louise en dat zijn moeder en dochter. De kindertekeningen van Louise (2004) worden in de afbeeldingen van An Leysen verwerkt wat een heel apart en speels effect geeft. Ook voegt An aan haar mooie gekleurde prenten diverse zwart-wit afbeeldingen uit oude catalogi of advertenties toe, zoals parfumflesjes, een ouderwetse huisbel, foto's, poezieplaatjes van rozen en schilderijtjes. De techniek die ze verder voor haar afbeeldingen gebruikt is gemengd. Ze voegt kant en stofjes toe en dit alles heeft een verbluffend mooi effect.

Opnieuw een bijzonder aantrekkelijk en mooi verzorgd boek.

ISBN 9789044819335 | Hardcover | 32 pagina's | Clavis Uitgeverij | april 2013
Formaat: 235 x 325 mm | Leeftijd: 5+