Stiny Huizing

Toon alleen recensies op Leestafel van Stiny Huizing in de categorie:
Stiny Huizing op internet:

Het ruige leven in de middeleeuwen Het ruige leven in de middeleeuwen

Opeens staat de zestienjarige Arthur in een voor hem onbekend landschap in Engeland. Hij ziet een vrouw die kippen aan het voeren is. Ze heeft een lange bruine jurk aan en op haar hoofd een witte doek met rode band boven haar oren. Als ze tegen hem praat klinkt het Engels heel ouderwets, Arthur herkent het wel. Dat is de taal die hij regelmatig oefende met zijn opa, die Oudengels en Middelengels doceerde aan de universiteit in Londen.
Arthur schrikt, hij zal toch niet ergens in de middeleeuwen beland zijn?

Helaas voor Arthur wordt zijn vrees bewaarheid. De vrouw bekijkt op haar beurt Arthur heel argwanend, hij ziet er voor haar ook raar uit in zijn trainingspak, T-shirt en gympen. Hij weet zich er met een smoes uit te redden. De vrouw is aardig en geeft hem te eten. Even later komen haar man en drie zoons thuis na een dag hard werken op het land. De oudste zoon, Richard, is een ellendeling. Hij is onbeschoft tegen alles en iedereen die hij tegenkomt. Als Richard de volgende dag aankondigt weg te gaan om te gaan werken in het Denterton kasteel houdt niemand hem tegen, ook zijn ouders niet. Maar... Arthur moet mee met Richard. Daar is hij niet blij mee.

Ondertussen lezen we over de geslepen, watervlugge Brad die net op tijd aan zijn doodvonnis weet te ontsnappen. Na een lange voettocht vindt hij werk als leerling-bakker bij kasteel Denterton. Arthur en Richard zijn daar inmiddels ook beland en kunnen inderdaad aan de slag. Richard als stalknecht en Arthur als bakkersknecht. Het  is daar dat Brad en Arthur elkaar ontmoeten. Arthur kan geen hoogte krijgen van deze man. Brad is bruut, is een vrouwenjager en hoerenloper, een gokker en charlatan maar toch weet hij zich altijd uit alle benarde situaties te redden. Als het moet kan hij heel aardig zijn maar dat komt niet veel voor. Toch gaat Arthur met hem mee als ze noodgedwongen het kasteel moeten verlaten. Arthur weet niet welke spannende, bedreigende avonturen hij zich daarmee op de hals haalt...

Het frappante aan dit verhaal is dat Arthur zich wonderwel weet te redden in de middeleeuwen en niet alleen omdat zijn opa hem het Oudenegels leerde. Eveneens apart is dat hij, ondanks dat hij Richard en Brad best wreed en onbehouwen vindt, zelf het geweld ook niet schuwt. De dolk en zijn vuisten weet hij, een doodgewone scholier uit Londen, wonderwel te gebruiken en enig schuldgevoel is er niet, wel ongerustheid om opgepakt te worden. Ook van heimwee lijkt hij weinig last te hebben.
De beeldschone Belinda, de dochter van Jonathan van Lennington, de verdwenen graaf, loopt als rode draad door het verhaal. Brad is diep onder de indruk van haar en voelt zich als een magneet tot haar aangetrokken, maar zij moet tot zijn frustratie niets van de brute Brad weten...

Het idee van een hedendaagse jongen die in een andere tijd belandt, is natuurlijk al vaker voorgekomen in boeken (bijv. kruistocht in spijkerbroek van Thea Beckman of Julia's reis van Finn Zetterholm) erg origineel is het idee dus niet. Wat wel anders is, is de wreedheid, die vrij veelvuldig aanwezig is in het boek. Arthur doet er volop aan mee maar gedraagt zich af en toe ook als een priester door te roepen dat geweld niets oplost en dergelijke.
De taal is niet echt toegespitst op de middeleeuwen, een enkele keer lezen we ineens een paar ouderwetse woorden maar ook een enkel woord van deze tijd. Wel vreemd doen de woorden dormatorium, refter en dergelijke aan bij een bezoek aan een klooster. Ik vraag me af of jongeren weten wat dat is.
Op zich leest het boek wel lekker weg, ik heb het met plezier gelezen maar ben niet razend enthousiast.  Ik denk dat het komt omdat zowel Arthur als Brad weinig emoties tonen, dat maakt het verhaal behoorlijk afstandelijk. Je kunt je daardoor niet inleven in het verhaal, hoewel de schrijfster wel heel goed de kleding, het voedsel, de gewoontes en gebruiken uit die tijd heeft weergegeven. Ook vond ik er wel erg veel geweld in voorkomen.

"De doelgroep is jonge mensen die van avontuur, spanning, geweld, humor en liefde houden. Maar het is ook geschikt voor old adults." zegt de schrijfster ergens op een forum. Toch is deze 'old adult' er van overtuigd dat young-adults deze avonturenroman meer zullen waarderen dan de 'old adults' omdat zij meer onbevangen in een verhaal stappen.

ISBN 9789081887762 | Paperback | 158 pagina's | Uitgeverij Eigenzinnig | december 2012

© Dettie, 25 juli 2014