Stephanie Perkins

Toon alleen recensies op Leestafel van Stephanie Perkins in de categorie:
  Categorie: Recensies 15jr+

Lola & de Boy next door Lola & de Boy next door

Lola & de Boy next door
Stephanie Perkins

De zeventienjarige Lola Nolan woont in een onorthodox gezin.  Ze is opgevoed door twee mannen, Nathan en Andy. Nathan is echt familie, het is namelijk zijn zus die de moeder is van Lola. Maar Norah wilde geen kind en is door haar drugs- en drankgebruik ook absoluut niet in staat om voor een kind te zorgen. Ze komt wel af en toe bij het gezinnetje binnenvallen, namelijk als ze weer eens in de problemen is gekomen. En Nathan is wel zo goed haar weer te helpen.

Lola vindt het prima zo, ze hoeft haar moeder niet. Behalve haar twee vaders heeft ze Lindsey, haar beste vriendin, en ze heeft ook een vriend: Max. Nu zijn haar vaders niet blij met Max. Hij is veel ouder dan Lola, en is een rockster, die zich ook zo gedraagt. Ze houden Lola, die immers nog minderjarig is, strak in de hand. En hoewel Max haar graag bij zich heeft, is hij zich van bewust van de wet, en is hij ook eigenzinnig genoeg om zijn eigen leven te leiden. Zonder Lola.

Ook al is haar leventje niet echt rustig, het kan nog erger: als de oude buren met daarbij de eveneens zeventienjarige tweeling Calliope en Cricket weer naast hen komen wonen, is al haar rust weg. Toen zij vertrokken, twee jaar eerder, was dat met onenigheid. Maar er is iets met Cricket, waardoor zij hem niet los kan laten. En als ze hem nu weer iedere dag zal zien, hoe moet dat dan?
Ze stort zich vol overgave op haar hobby: mode. Al van zeer jonge leeftijd was het Lola zelf die bepaalde wat ze aantrok, en haar smaak is nog net zo buitenissig als toen ze kleuter was. Ze maakt nu ook veel zelf: kleurrijk, veel glimmers en glitters, ze gebruikt alles wat je maar kan gebruiken.

Waarom de titel niet vertaald is? Misschien omdat het een soort gezegde is geworden? Met het eerdere boek van deze schrijfster: Anna en de French kiss  is ook zoiets aan de hand. Die Anna zit overigens ook in dit verhaal.
Het is een echte chicklit: alles wat er mis kan gaan, gaat mis, en er moeten heel wat kronkels gedraaid worden om het weer goed te krijgen. Misverstand op misverstand, echte tienerperikelen.

Het is een echt Amerikaans verhaal. Heel modern wel, met twee homofiele ouders, want dat is in Amerika helemaal nog niet normaal. Aan de andere kant worden de regels die er heersen voor jongeren - voor de achttien geen drank, drugs en seks - sterk benadrukt. Ook heeft het verhaal een flink zwijmelgehalte, en is de afloop erg voorspelbaar. Maar het is goed geschreven, in een vlotte niet overdreven stijl, zodat je er door heen vliegt. Lekker voor tussendoor.

ISBN 9789000349289 | Paperback | 248 pagina's | Uitgeverij Van Goor | april 2016
Vertaald uit het Engels door Karin Breuker | Leeftijd 15+

© Marjo, 31 oktober 2016

Lola & de Boy next door
Stephanie Perkins

Lola (17) is apart, excentriek, heel anders dan andere meiden en daardoor opvallend. Ze interesseert zich niet voor de heersende mode maar trekt aan waar ze zin in heeft. 'Ik draag geen mode maar kostuums' verkondigt ze regelmatig. Vaak zijn haar kleren zelfgemaakt en -ontworpen. Maar ze weet ook gewone T-shirts een heel eigen stijl te geven. Ze draagt pruiken in allerlei kleuren en ook haar schoenen past ze steeds aan. Het enige noodzakelijke wat ze echt elke dag gebruikt, is haar bril, waar ze er drie van heeft. Zonder bril ziet ze in kleurenvlakken, ze herkent dan niets en niemand.

Dat ze twee vaders heeft, Andy en Nathan, heeft ze te danken aan Norah, haar biologische moeder, die - verslaafd als ze was aan de alcohol en drugs -  haar broer Nathan om hulp vroeg toen ze zwanger bleek te zijn. Andy en Nathan wilden graag kinderen en adopteerden Lola na haar geboorte. Lola ziet haar moeder zelden tot nooit, ze wil ook liever niet aan haar denken. Norah betekent problemen hoewel ze inmiddels wel van haar verslavingen af is.

Door het extreme gedrag van Norah zijn Nathan en Andy overbezorgd. Dit tot grote ergernis van Max (22), de vriend van Lola. Ze moet op tijd thuis zijn, wordt veel gebeld als ze op pad met Max is. Hij moet elke zondag komen brunchen enz. enz. De vaders zijn namelijk niet erg gecharmeerd van Max, hij is te oud, te nors, te volwassen. Maar Lola is heftig verliefd op haar stoere rocker, die samen met zijn band de sterren van de hemel speelt.

Wat Max niet weet is dat Lola erg gek was op haar voormalige buurjongen Cricket Bell. Cricket was het helemaal maar vlak voor zijn verhuizing werd Lola enorm gekwetst door zijn koele gedrag en het heeft lange tijd geduurd voordat ze daar overheen was. Gelukkig heeft ze nu Max en voelt ze zich happy met haar leventje, totdat... er een verhuiswagen voor de deur staat en blijkt dat de familie Bell opnieuw hun intrek in het huis naast haar heeft genomen. Het raam van Crickets slaapkamer is nauwelijks een meter van Lola's slaapkamerraam verwijderd. Vroeger kletsten ze altijd met elkaar via die ramen.  Lola is van slag, ze vindt het niet prettig dat Cricket weer terug is. Hij ziet er nog steeds zo fantastisch uit, hij is nog steeds zo vreselijk aardig. De aantrekkingskracht is nog steeds enorm.

Voor een goede lezer is al snel duidelijk hoe het verhaal  zal aflopen. Maar de wegen naar het einde toe hebben nog flinke kronkels. Calliope, de jaloerse tweelingzus van Cricket gooit flink roet in het eten en vriend Max is er natuurlijk ook nog. Lola geeft veel om Max, maar Cricket is het gewoon helemaal. Ze weet nauwelijks meer wat ze met zichzelf aan moet, tegenstrijdige gevoelens razen door haar lijf en een flinke dip ligt op de loer. Lola twijfelt op gegeven moment ook sterk aan zichzelf. Wie is ze eigenlijk? Verschuilt ze zich achter haar uitbundige kleding? Of is haar kleding juist een uiting van haar kleurrijke persoonlijkheid? Max helpt haar ook niet erg in haar innerlijke strijd. Integendeel, hij ruikt onraad, ligt dwars, hij wil weten hoe de vork precies in de steel zit. Lola en Cricket worstelen flink met hun eigen gevoelens en die voor elkaar maar hoe kunnen ze elkaar bereiken met al die lastige obstakels op hun weg?

Kortom, het is een op en top romantisch verhaal zonder al te klef te zijn. Je wil toch weten hoe het afloopt. Vooral hoe het met Lola en Max verder zal gaan blijft lange tijd spannend. Je hoopt met haar vaders mee dat ze die leuke, charmante, charismatische, enorm aardige Cricket zal kiezen maar of dat ook gebeurt?  Het einde is wel vrij zoet maar toch ook leuk en apart.

Ik hou niet van romannetjes, ik hou niet van boeken waarin van die lieve vriendelijke jongens voorkomen die in alle opzichten zo perfect zijn dat het bijna onwaarschijnlijk wordt. Ik vind het niet leuk als 'the bad guy' inderdaad ook 'bad' is en niet ineens een verrassende mooie kant heeft. Maar toch heb ik dit boek, die al deze romannetjeselementen in zich heeft, met plezier gelezen. Cricket is gewoon leuk net als Lola. Je wordt toch het verhaal ingesleept en je leeft toch mee met het stel en hoopt er het beste van.
Voor young adults die van een lekker romantisch verhaal houden is dit boek dan ook zeker een aanrader.

Zie ook het inkijkexemplaar

Vertaald door Karin Breuker| leeftijd 15+