Markus Zusak

Toon alleen recensies op Leestafel van Markus Zusak in de categorie:

De boekendief De boekendief

Het is 1939. De Duitse Liesel is met haar moeder en broertje op weg naar München. Liesel en haar broertje zullen daar bij een pleeggezin gaan wonen maar in de trein glipt het zesjarige jongetje na een hoestbui uit het leven weg. Liesels broertje wordt onder besneeuwde aarde begraven in een plaatsje waar Liesel de naam niet van kent. Vlak voor Liesel en haar moeder weer op de trein stappen, ziet Liesel dat een leerling-doodgraver een boekje verliest. Ze wijst de jongen niet op zijn verlies maar steekt het boekje heimelijk bij zich. Het is het eerste boek dat gestolen is door de boekendief.

In München wordt Liesel overgedragen aan Frau Heinrich van de pleegzorg. Zij brengt Liesel naar het plaatje Molching. Aan de Himmelstraat 33 wonen Hans en Rosa Hubermann, Liesels nieuwe pleegouders. De eerste kennismaking verloopt allesbehalve soepel. De Hubermanns hadden een meisje én een jongetje verwacht en de negenjarige Liesel heeft helemaal geen verwachtingen. Zij wil enkel haar moeder en haar broertje. Hans Hubermann is een vriendelijke, zachtaardige man maar Rosa lijkt zijn tegenpool. De struise dame kijkt zelden vriendelijk en bedient zich rijkelijk van een heel arsenaal aan scheldwoorden. Liesel wordt meestal “Saumensch” genoemd.

Liesel kan nauwelijks lezen en schrijven en wordt in een klas met veel jongere kinderen geplaatst. ’s-Nachts wordt ze geplaagd door nachtmerries en als ze hevig gilt in haar slaap is het Hans Hubermann die naar haar toesnelt om haar te troosten. Al snel brengt Hans het grootste deel van de nacht in de stoel naast Liesels bed door. Als Liesel uit angst in bed heeft geplast, verschoont hij zonder morren haar lakens. En dan vindt hij het boekje dat Liesel heeft gestolen. De nachtlessen gaan van start.

Tijdens de nachtlessen oefenen Liesel en Hans op het lezen van het boek. Het boekje met de titel “Het Doodgravershandboek” is misschien niet het meest geschikte boek maar daar gaat het niet om. Voor Liesel is het boek belangrijk en daarom wordt het boek gelezen. Al snel verbeteren de schoolprestaties van Liesel en omarmt ze haar nieuwe leven. Haar beste vriend is haar buurjongen Rudy. Liefdevol schelden ze elkaar dagelijks uit.

Ondanks de pogingen van de pleegzorg om Liesel een onbezorgde jeugd te geven, breekt er een zware tijd aan. De macht van Hitler breidt zich uit en er komt oorlog. Vader en moeder hebben bijna geen werk meer en het gezin lijdt honger. Ze zijn niet de enigen. Rudy en Liesel struinen regelmatig hongerig door de straten van Molching. En dan steelt Liesel weer een boek. Nota bene uit de restanten van een boekverbranding ter ere van Hitlers verjaardag. Maar Liesel is gezien door de vrouw van de burgemeester. Ze staat doodsangsten uit. Welke gevolgen zal haar misdaad hebben?

Hans Hubermann heeft gevochten in de Eerste Wereldoorlog. Zijn beste vriend kwam om en Hans heeft de weduwe van zijn dienstmaat verzekerd dat hij altijd voor haar klaar zou staan. Nadat de oorlog is uitgebroken, doet ze een beroep op hem. Ze stuurt haar zoon Max. Max is een jood en hij is op de vlucht. Hans en Rosa aarzelen geen moment en verbergen Max in de kelder van hun huis. En zo groeit de boekendief op met een verborgen vriend en de angst dat hij ontdekt zal worden.

De verfilming van het prachtige boek De boekendief draait momenteel in de Nederlandse bioscopen. Het boek is geschreven door de Australische auteur Markus Zusak. Zijn ouders vertelden hem vaak over de Tweede Wereldoorlog. De boekendief is een prachtig verhaal over liefde en vriendschap die zich niet door een oorlog laat stoppen. Echte vrienden beoordelen een persoon op zijn of haar daden en niet op afkomst. Het verhaal wordt verteld door de Dood. De Dood begrijpt niets van de oorlog. Hij bevrijdt ziel na ziel uit onbeweeglijke lichamen en vraagt zich af wat het nut van dit alles is.

De boekendief is een indrukwekkend boek. Het verhaal is aangrijpend en ontroerend. Markus Zusak schrijft prachtig, ik heb genoten van de mooie zinnen waar hij de lezer op trakteert. Het verhaal wordt regelmatig onderbroken door opmerkingen van de Dood wat de verhaalbeleving alleen maar versterkt. Ook staan er een tweetal geïllustreerde verhalen van Max in het boek. De boekendief is een boek dat iedereen gelezen zou moeten hebben. Adembenemend. Ik ben diep onder de indruk.

ISBN 9789044342628 | Paperback | 560 pagina's | The House of Books | februari 2014
Vertaald door Annemarie Lodewijk | Leeftijd: 15+

© Annemarie, 20 augustus 2014