Layla Alizadah

Toon alleen recensies op Leestafel van Layla Alizadah in de categorie:
Layla Alizadah op internet:
  Categorie: Recensies 15jr+

Kleermakerszit Kleermakerszit

‘Niemand kwam er achter. Ik sloot de echte Lucy op, niemand mocht haar meer leren kennen. Ik verstopte me achter een masker. Alleen ’s avonds wanneer ik in mijn bed lag, mocht zij tevoorschijn komen. De nachten dat ik mezelf in slaap heb gehuild, zijn ontelbaar. Aan de ene kant wilde ik diep vanbinnen eigenlijk heel graag dat iemand zou zien dat ik me vaak rot voelde en ik wilde dat iemand het begreep. Ik wilde dat iemand zou zeggen dat het onmogelijk goed met me kon gaan. Ik wilde dat iemand me zou dwingen om te zeggen wat er aan de hand was. Ik wilde dat iemand het masker weg zou kunnen halen. Het voelde alsof ik diep vanbinnen aan het schreeuwen was, maar er kwam simpelweg geen geluid uit mijn mond.’

Lucy is zestien als haar vader sterft. Door haar eigen verdriet is ze niet in staat haar moeder te troosten en ze zoekt haar heil bij haar beste vriendin Evelyn. Samen plannen ze een spetterende verjaardag: de hele dag winkelen in Eindhoven. Ze weet wel dat haar moeder zich in de steek gelaten voelt, dat ze eenzaam is, maar wat moet ze er aan doen?

De dag van haar zeventiende verjaardag breekt aan, en verloopt helemaal volgens plan. Tot ze de trein naar huis missen. Er zit niets anders op dan te blijven, en daar moeten ze dan maar het beste van maken. Ze gaan naar een feest, waar ze een leuke jongen ontmoet. Alles lijkt prima in orde te zijn, tot ze die ene persoon ziet.  Ze draait compleet door, en wat ze dan doet, is de oorzaak van het feit dat ze haar verhaal nu zit te vertellen aan een politie-agent. Op je verjaardag in een politiebureau belanden, dat gebeurt niet zomaar. Wat is er aan de hand?

Het verhaal dat ze de agent vertelt is het verhaal van een traumatische gebeurtenis, waar alleen haar vriendin iets van weet. Ze verstopte het: ‘ze sloot de echte Lucy op’.
Na deze onvergetelijke verjaardag probeert ze de draad weer op te pakken. Vreselijke nachtmerries blijven haar evenwel kwellen. Ze is chagrijnig en gaat steeds meer roken en drinken. En ze twijfelt steeds meer of ze door moet gaan. Hoe ze door moet gaan. Ze bezoekt een psycholoog, ze gaat uit met die leuke jongen, ze begint aan een opleiding en ze denkt steeds aan haar vader, aan hoe hij haar de kleermakerszit leerde.

’Eerst het ene been, dan pas het andere been. Het is moeilijk, maar als je er moeite voor doet en het graag genoeg wilt, dan lukt het.’

Dit boek is een debuut van een 21-jarige schrijfster. Je kan niet verwachten dat ze dan al een perfect boek schrijft en dat is dit dan ook niet. Ze maakt al wel enkele moedige keuzes: het boek heeft een open einde, en ze vertelt het verhaal niet chronologisch. Dat geeft beetje swung aan het verhaal en vormt een tegenwicht voor een enigszins babbelige stijl. Mag je het een schrijfster, zo jong en niet van Nederlandse afkomst (Mijn naam is Layla Alizadah. Ik ben 21 jaar geleden geboren in Kabul, de hoofdstad van Afghanistan. Samen met zes zussen, twee broers en mijn ouders ben ik ongeveer achttien jaar geleden gevlucht uit Kabul, wegens politieke omstandigheden) kwalijk nemen dat haar taalgebruik, haar stijl niet echt mooi is? Ik denk het niet. Het debuut is precies wat het woord zegt: een eersteling.
Na een eerste boek kan een tweede volgen, en dan is de schrijfster intussen zeker volwassener geworden.

ISBN 9789044826012 | Paperback | 354 pagina's | Clavis Uitgeverij | november 2015
Leeftijd: 15+