Jeanne Ryan

Toon alleen recensies op Leestafel van Jeanne Ryan in de categorie:
Jeanne Ryan op internet:

Categorie: Recensies 15jr+

Nerve Nerve

Na een intrigerende proloog, die niet veel onthult van wat de lezer nog verder te verwachten staat, maken we kennis met de zestienjarige Vey. Zij is ‘het meisje in de coulissen’, degene die de make-up verzorgt en nog meer hand- en spandiensten verleent bij een schoolvoorstelling onder leiding van de dramadocente. Het meisje op de achtergrond, dat verliefd is op de hoofdrolspeler en jaloers is op haar beste vriendin die de andere hoofdrol heeft.

Vey heeft niet zo’n hoge dunk van zichzelf, vindt haar uiterlijk maar matig. Daarom schat ze haar kansen laag in, als het er om gaat de aandacht te trekken van Matthew. Als hij dan toch aandacht aan haar besteedt en haar nader kennis laat maken met een online live televisiespel, Nerve, kan ze zijn uitdaging om mee te doen niet weerstaan. Eigenlijk weet ze best dat het een gevaarlijk spel is: het gaat er om je grenzen te verleggen, dingen te doen die je in werkelijkheid niet eens zou bedenken. En daarvoor nog beloond worden ook.

De programmamakers zijn reuze slim en maken goed gebruik van de moderne media, waarbij jongeren meer in de kijker staan dan ze zelf beseffen. Want bijna alles wat je online zet is openbaar! De makers beloven iedere deelnemer juist die dingen die ze zo graag willen hebben. In Veys geval begint het met een paar schoenen en eindigt het met haar grootste wens, iets wat haar ouders nooit goed zullen vinden en dus ook niet zullen bekostigen.

Want dat is de andere kant van het verhaal: op de achtergrond zijn er haar ouders, die vanwege een onbezonnen daad in haar verleden, hun dochter streng in de gaten houden. Ook Tommy - een vriend, niets meer – wijst haar op de gevaren. Hij probeert haar te weerhouden van deelname aan het spel, maar biedt toch zijn hulp als ze daarom vraagt. En zo eindigt wat met een vrij eenvoudige opdracht begint in een complete nachtmerrie.

Een superspannende actiethriller voor jongeren, die misschien eens na gaan denken over het gevaar van moderne communicatiemiddelen. In dit boek - en de film - zijn het jonge mensen die nog niet zo zeker in hun schoenen staan, die de dupe zijn. Overmoed, ‘het zal wel meevallen’, en natuurlijk de verleiding van de prijzen, juist de dingen die je zo graag wil, voor je het weet zit je diep in de problemen.

Vey wil zo graag een sterke zelfstandige vrouw zijn, maar zo ver is ze nog lang niet, en ze zal eerst door een diep dal moeten om daar te komen. Daarbij ontdekt ze wie haar echte vrienden zijn en bij wie ze beter weg kan blijven.

Nerve is de filmeditie van het boek van Jeanne Ryan dat eerder verscheen als Lef. Het is een verhaal dat jongeren zeker zal aanspreken en is behalve hedendaags ook nog spannend. Natuurlijk gaat het ook over romantiek, over jaloezie, over vriendschap.

Jeanne Ryan is een Amerikaanse auteur in het Young Adult-genre. Ze groeide op in een gezin met elf broers en zussen dat de hele wereld af reisde. Voordat ze begon met het schrijven van fictie heeft ze uiteenlopende dingen geprobeerd, waaronder 'wargame simulation' en 'youth development research'. Dat verklaart haar kennis van zaken.

ISBN 9789000351411 | paperback | 220 pagina's | Van Goor |september 2016
Vertaald uit het Engels door Lidwien Biekmann | Leeftijd vanaf 15 jaar

© Marjo, 11 mei 2017