Elizabeth George

Toon alleen recensies op Leestafel van Elizabeth George in de categorie:
Elizabeth George op internet:
  Categorie: Recensies 15jr+

Achter het licht Achter het licht
Fluistereiland: Deel 4

Becca King, het meisje van zestien, dat eigenlijk anders heet, woont nog steeds op Whidbey, maar voelt de buitenwereld waarvoor ze gevlucht is steeds nader bij komen. Er is een journaliste op het eiland gearriveerd, die naarstig op zoek is naar het verhaal dat ze sterk vermoed achter Becca en haar stiefvader, voor wie ze gevlucht is.

Op Whidbey is Diana de enige die op de hoogte is van Becca’s achtergrond. Zij is een oudere vrouw, die net als Becca de gedachten en visioenen van anderen kan horen en zien. Zij helpt het meisje er controle over te krijgen. Maar Diana begint lichamelijke gebreken te vertonen, en Becca maakt zich zorgen. Wat moet zij zonder haar steun en toeverlaat op het eiland? Diana dringt er op aan dat Becca haar vriend Derric vertelt over haar verleden. Dat komt er maar niet van, ook omdat Derric zijn eigen problemen heeft met een zusje dat niet weet dat ze zijn zusje is en andere dingen van hem wil.

Becca bivakkeert nog steeds in het huis van Ralph, de grootvader van Seth. Maar hij heeft een beroerte gehad en zijn dochter Brenda wil kost wat kost voorkomen dat Ralph weer terug naar zijn eigen huis gaat. Zij vindt evenwel een hardnekkige broer en neef op haar pad, die wel weten dat zij alleen op geldelijk gewin uit is en het land van Ralph wil verkopen.
Seth ontdekt dat zijn vriendin, Prynne, niet alleen verslaafd is aan hasj, maar erger, maar hij houdt van haar.

Problemen genoeg, die in dit vierde deel verder uitgewerkt worden. De rode lijn is de achtergrond van Becca: zal zij haar moeder vinden? En heeft ze inderdaad gevaar te duchten van haar stiefvader?

De thematiek in dit boek is heel modern: er is sprake van drugsgebruik, en Jenn, een vriendin van Becca twijfelt of ze op jongens valt of toch op vrouwen. Jenns moeder is een godsdienstfanaticus, die Jenn koste wat kost wil laten dopen. Dat vertikt Jenn, maar ja, ze is nog minderjarig.

Net als in de eerdere drie delen valt er genoeg te beleven in ‘Achter het licht’. Voor een beter begrip is het aan te raden om de boeken in volgorde te lezen, maar vreemd genoeg lijkt dit vierde deel het laatste. En dan is er wel een heel erg open einde. Je vraagt je dan af of het Elizabeth George ging om de specifieke thematiek in ieder afzonderlijk deel en dat de grote lijn niet meer is dan een omhulling. Dat zou toch wel heel jammer zijn, want die rode lijn is niet afgerond. Niettemin is het een meeslepend vlot lezend verhaal met veel psychologische details zoals de lezer die kent van de boeken over Inspecteur Lynley en Havers.

ISBN 9789022999837 | Paperback | 312 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | november 2016
Vertaald uit het Engels door Fanneke Cnossen | Leeftijd: 15+

© Marjo, 12 april 2017

Schaduwkant Schaduwkant
Fluistereiland: Deel 3

Becca King kennen we intussen als het meisje met de zeldzame gave. Zij  leest andermans gedachten - fluisteringen - en is daardoor in de problemen gekomen. Ze verschuilt zich, in haar eentje, op het eiland Whidbey. Ze heeft er intussen al vrienden gemaakt: Seth, die haar al snel na haar aankomst heeft opgevangen en Jenn, die in dit verhaal niet zo’n grote rol speelt. Derric, de jongen die geadopteerd is, doet wel volop mee. Hij worstelt steeds meer met het besef dat zijn zusje achtergebleven is in het weeshuis in Kenia. Hij en Becca groeien steeds meer naar elkaar toe.

Ook is er Hayley, het meisje dat op de boerderij woont, en ook zo haar eigen problemen heeft, waar ze niet over praat. Maar Becca praat ook niet over haar achtergrond, niemand weet het van de fluisteringen. Ze denken allemaal dat ze doof is, omdat ze dat hoorapparaatje draagt. Maar dat draagt ze dus juist om te voorkomen dat ze de fluisteringen opvangt. Soms wordt ze er namelijk stapelgek van, vooral als er meer mensen om haar heen zijn. Maar evengoed blijft het een eigenschap waar ze ook wel eens gebruik van maakt.
Hun persoonlijke verhalen gaan door, en spelen nu eens op de achtergrond, dan weer meer op de voorgrond mee in het verhaal dat dit derde deel vooral vertelt: er zijn een paar brandjes geweest, en iedereen neemt aan dat het toeval is. Het is augustus, en ach, een idioot die zijn sigaret uit het autoraampje gooit? Of een vuurwerkstunt? Maar dan breekt er een brand uit op het kermisterrein en daarbij komt iemand om het leven. Het begint verdacht te worden: wie is de aanstichter? De nieuwkomers op het eiland­­?

Isis en Aidan zijn nieuw. Isis papt heel snel aan met Hayley, ze lijkt zich, als ware zij haar enige redding, aan Hayley vast te klampen. En Hayley vindt het zielig om haar af te schepen, dus ze laat haar maar begaan, al heeft ze het zelf steeds moeilijker. Hayleys broer Aidan heeft op een school voor moeilijk opvoedbare kinderen gezeten, er is iets met hem aan de hand. Hij is niet erg toeschietelijk, gedraagt zich anders en zoekt geen contact. En dan is er Parker Natalia, een muzikant, die uit zijn band gezet is – niet voor niets, hoort Seth, die hem hoort spelen en hem meteen in zijn eigen band wil hebben.

Dan organiseert Isis een feest, een illegaal feest dat helemaal uit de hand loopt. En Becca ziet een foto van zichzelf in het plaatselijk krantje verschijnen. Gevaarlijk! Ze wordt immers nog steeds gezocht vanwege haar gave en internet is voor iedereen openbaar.

Wie is de brandstichter en waarom? Wie zijn Isis en Aidan? Waarom zegt Diana tegen Becca: ´Jij bent de aangewezene’ ? Nog veel meer vragen stel je je als lezer. Sommige worden beantwoord, andere niet. Geen trilogie dus, er moeten nog meer boeken komen...

Deze Young Adultserie lijkt qua opzet op de Lynleyboeken: er is een doorlopende lijn op de achtergrond, die af en toe zijn tentakels uitsteekt in het verhaal dat per boek verteld wordt.
Bij het eerste boek was duidelijk dat het nieuw terrein was voor Elisabeth George, maar de boeken worden beter en spannender, en de ontwikkeling van de personages maakt dat je uitkijkt naar het volgende deel.

ISBN 9789022999820 | Paperback | 320 pagina's | A.W. Bruna Uitgevers | februari 2015

© Marjo, 09 april 2015