Clive Barker

Toon alleen recensies op Leestafel van Clive Barker in de categorie:
  Categorie: Recensies 15jr+

Abarat Abarat

Dit boek is een feest om door te bladeren. Meer dan 100 illustraties in kleur, geschilderd door Clive Barker zelf. Zeer bizarre afbeeldingen, zijn het, het hele palet van Barkers verbeeldingskracht.

Het verhaal begint met drie dames in een bootje, wat doen ze nu eigenlijk daar, waar komen ze vandaan, waar gaan ze naar toe? We komen het niet te weten..

Een volgend hoofdstuk gaat over een gewoon meisje, Candy, in een gewoon stadje, dat gewoon naar school gaat. Maar Candy vindt het vreselijk in Chickentown! Als ze een opstel moet schrijven waarin minstens vijf bekende feiten over de stad verwerkt zijn, gaat ze op zoek. Ze wil niet schrijven over die kippenboerderijen, waar iedereen altijd over schrijft. Ze ontdekt dat de stad vroeger anders heette, naar ene Henry Murkitt, een man die zelfmoord pleegde toen zijn vrouw verdween. Maar als ze het opstel inlevert ontsteekt juffrouw Schwarz in woede. Candy protesteert dat het echt waar is wat ze geschreven heeft, en vanwege die brutaliteit wordt ze de klas uitgestuurd.. Candy gaat de school uit, ze loopt en loopt, en ineens ziet ze schelpen liggen in het gras.. en er staat een vuurtoren! Midden op de prairie, duizenden kilometers van de zee!? Wat betekent dat?

Dan wordt ze aangesproken, door een wel erg vreemd wezen: een man die acht koppen extra heeft. Vreemd genoeg is Candy niet echt bang..dat wordt ze pas als blijkt dat er een enorme lange man met spinnenpoten rondsluipt, die het op hen voorzien heeft..en dat is de start van zeer vreemde avonturen, met bizarre wezens... een avontuur dat niet afgelopen is aan het eind van het boek..er volgen dus nog meer boeken.

Maar het is fascinerend, echt een Clive Barkerwereld die zich voor je geestesogen ontvouwt. Barkers kracht is dat je het inderdaad voor je ziet, maar hij heeft ook diverse wezens geschilderd. Die zijn afgebeeld in het boek..
Een feest om te lezen...

ISBN 9024542243 | Gebonden | 431 pagina's | Luitingh-Sijthoff | april 2004
Leeftijd: 15+