Chinouk Thijssen

Toon alleen recensies op Leestafel van Chinouk Thijssen in de categorie:
  Categorie: Recensies 15jr+

Blindelings Blindelings

Sinds drie maanden heeft de zeventienjarige Ivy Maron verkering met Sander. Ze is stapelverliefd op haar vriend maar heeft haar ouders nog niet over hem verteld. Sander is drieëntwintig en Ivy is ervan overtuigd dat haar keurige ouders dat te oud vinden. Ivy’s beste vriendinnen Kim en Marsha zijn wel op de hoogte. De drie meisjes kennen elkaar al jaren en delen lief en leed met elkaar. Ze vormen een hechte vriendenclub.

Ivy is dol op Sander maar soms maakt hij haar wel een beetje onzeker. Hij is tenslotte al wat ouder. Regelmatig laat Sander merken dat hij Ivy een beetje kinderachtig vindt. De laatste tijd gedraagt Sander zich bovendien wat vreemd. Zijn humeur schommelt en het lijkt wel of hij iets voor haar verzwijgt. Ivy begrijpt er niet van. Wat is er toch met Sander aan de hand? Bij Ivy thuis gaat het ondertussen goed mis. Haar vader is vreemdgegaan en Ivy’s moeder is in alle staten.

Ivy begrijpt haar moeder niet goed. Het lijkt erop dat vader voor zijn gezin gaat kiezen dus waarom huilt moeder dan toch de hele dag? Binnenkort komt hij weer terug en dan wordt alles weer net als vroeger. Toch? Ivy begrijpt niet dat het hart van haar moeder gebroken is. Het is niet bepaald gezellig in huis. Moeder laat zichzelf verslonzen, drinkt teveel en het huishouden doet ze ook al niet meer. Het is voor Ivy steeds eenvoudiger om met Sander af te spreken want niemand let op haar.

Sander gedraagt zich nog altijd nors. Ivy slooft zich enorm voor hem uit en besluit zelfs het bed met hem te delen. Ze is bang dat ze Sander kwijt zal raken als ze hem nog langer laat wachten. Toch blijft Sander onvriendelijk. Soms vraagt Ivy zich af of ze wel gelukkig is met hem maar dan zegt hij ineens toch iets liefs en dan smelt ze weer. En dan komt het hoge woord eruit: Sander zit in de problemen. Hij heeft flinke schulden bij gevaarlijke mensen en als hij niet betaalt, zal het slecht met hem aflopen.

Ivy is geschokt en neemt zich voor haar vriend te helpen. Hoe ze dat moet doen, weet ze nog niet maar Sander blijkt daar al over nagedacht te hebben. Ivy kan hem helpen door bepaalde “klusjes” voor hem op te knappen. Klusjes die het daglicht niet kunnen verdragen. Even aarzelt Ivy maar wanneer de dreiging van buitenaf toeneemt en Sander zelfs mishandeld wordt, weet ze wat haar te doen staat.

De lezer heeft het vanaf het begin door: Sander is niet te vertrouwen. Hij is absoluut niet lief voor Ivy en hij manipuleert haar. Ivy is verliefd en negeert de alarmbellen in haar hoofd. Vriendinnen Kim en Marsha maken zich grote zorgen en uiten dat zo voorzichtig mogelijk. Ivy wil niet luisteren en begint haar beste vriendinnen te ontlopen. Thuis is er nog altijd weinig aandacht voor haar dus Ivy brengt steeds meer tijd met Sander door. Sander en zijn foute plannen. Ivy stevent langzaam op een gapende afgrond af.

Chinouk Thijssen hanteert een eenvoudige, ietwat kinderlijke schrijfstijl waardoor het boek ook geschikt is voor minder ervaren lezers. Het verhaal is pakkend geschreven maar ik vind het jammer dat de lezer niets van de eerste ontmoeting met Sander heeft meegekregen. De lezer maakt niet mee hoe de liefde groeit en het hart van Ivy veroverd wordt. Op het moment dat het verhaal begint, is Sander gewoonweg een naar figuur. Het is daarom wat moeilijk te begrijpen waarom Ivy tot alles bereid is om haar vriend te helpen. Liever was ik als lezer ook een beetje verliefd op Sander geworden zodat ik de daden van Ivy beter kon begrijpen. Het verhaal was overtuigender geweest als Sander heel langzaam van een droomprins in een naarling was veranderd.

Naast de hoofdverhaallijn zijn er nog een paar kleinere verhaallijnen. Deze zijn heel aardig neergezet alleen vind ik het niet geloofwaardig dat Kim tijdens haar stage in een psychiatrische instelling alleen maar met agressieve cliënten te maken krijgt.

De auteur heeft zich goed in het onderwerp verdiept. Ze beschrijft heel duidelijk hoe Sander zijn vriendinnetje langzaam van haar vrienden en familie losweekt. Hij manipuleert en kleineert Ivy en duwt haar langzaam in de door hem gekozen richting: die van de criminaliteit. De spanning is aanwezig maar nagelbijtend spannend is het niet. De young adult-thriller Blindelings is vooral een vlot geschreven “meidenboek”.

ISBN 9789491884245 | Paperback | 349 pagina's | Scelta Publishing | februari 2015
Vanaf 15 jaar

© Annemarie, 09 februari 2015