Becky Albertalli

Toon alleen recensies op Leestafel van Becky Albertalli in de categorie:
Becky Albertalli op internet:
  Categorie: Recensies 15jr+

Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld
& zijn liefde voor Blue

Als de zestienjarige Simon Spier hoort wat zijn schoolgenoot Martin Addison hem te vertellen heeft, breekt het zweet hem uit. Martin heeft namelijk dankzij een kleine nalatigheid van Simon een mail aan Blue gelezen én gekopieerd. In die mail wordt duidelijk dat Simon op jongens valt en nu chanteert Martin hem daarmee. Hij wil graag contact met Abby, een van de beste vriendinnen van Simon, en dat mag Simon regelen, want anders...
Het is niet dat Simon zo erg zit met zijn geaardheid maar hij wil liever zélf bepalen wanneer en hoe hij aan mensen daarover vertelt. Het enige waar Simon echt over inzit is dat Blue mogelijk de vriendschap zal beëindigen als hij merkt dat Simon niet zorgvuldig was met hun mailberichten.

Blue is de nickname van een jongen die bij Simon op school zit, ze kennen elkaar niet van gezicht. Elke dag mailen Simon en Blue elkaar via hun geheime e-mail account en praten met elkaar over hun homoseksueel zijn, vaak op een plagerige, beetje prikkelende manier. - Simon is zelfs een beetje verliefd aan het worden op de onbekende Blue. - Ze dagen elkaar uit en zijn in hun hart vreselijk nieuwsgierig naar elkaar maar durven niet te zeggen wie ze in werkelijkheid zijn, bang als ze zijn dat ze zullen tegenvallen en de vriendschap zal stoppen. Ze hebben elkaar nog even veel te hard nodig. Het maakt wel dat wij als lezers, ook nieuwsgierig worden naar Blue en met hem mee puzzelen over welke jongen het nou kan zijn.

Het verhaal in het boek draait natuurlijk om de geaardheid van Blue en Simon maar daarnaast is het gewoon een vlotte young adult roman waarin we over allerlei perikelen lezen rond de soms lastige of overbezorgde ouders en de vriendengroep van Simon. Ook zijn vrienden zijn verliefd en hebben moeite met relaties beginnen en zich uit te spreken tegen degene waar ze verliefd op zijn. Ook zij hebben familie waar rekening mee gehouden moet worden. Kortom, de schrijfster maakt duidelijk dat het weinig uitmaakt of je nu homo-, bi- of heteroseksueel bent. Ze lopen allemaal tegen de zelfde onzekerheden en problemen op.

Als Blue en Simon eenmaal uit de kast gekomen zijn verandert er weinig, er wordt op een prettige manier op gereageerd. Frappant is dat sommige vrienden en vriendinnen niet raar doen over het homoseksueel zijn maar wel boos zijn dat Simon het aan andere mensen eerder heeft verteld. Waarop Simon de volgende bijzondere uitspraak doet: Het is makkelijker om het te vertellen aan mensen die je nog vrij kort kent dan aan mensen die al heel lang deel van je leven uitmaken.
En dan resteert ons nog de vraag, wie is Blue...?

Het is geen diepgaande literatuur en zoals vaak in Amerikaanse boeken loopt het allemaal goed en zelfs een beetje klef, als in een zoete Hollywoodfilm, af.  Maar het boek leest wel heel lekker weg. Het verhaal is in vlotte taal verteld, de jongeren zijn geloofwaardig neergezet en het is erg leuk dat zo lang geheim blijft wie Blue is. Als ik het boek een cijfer moest geven dan gaf ik het een acht.

Het boek is door de uitgever expres in twee kleuren uitgegeven en wel in rood en blauw. Als je het boek bestelt kun je geen kleurvoorkeur uitspreken omdat 'we hiermee willen uitdragen dat het niet gaat om het jasje, de kleur of het label wat je aan iets of iemand hangt. Niet aan een boek en niet aan personen. Het gaat tenslotte om de inhoud en hoe dat verder verpakt is zou er niets toe moeten doen.'
Simon heeft ook een eigen twitteraccount

ISBN 9789020679946 | Paperback | 272 pagina's | Blossom Books | januari 2016
Vertaald door Astrid Staartjes | Leeftijd: 15+