Toon alleen recensies op Leestafel van Sharon Creech in de categorie:

Achter de maan Achter de maan

“Ieder verhaal heeft meerdere kanten
net als de maan.
Oordeel dus niet te snel,
Maar ga op zoek naar het verhaal
achter de maan.”

Dit is het verhaal van Salamanca Tree Hiddle, wiens moeder is verdwenen, én het is het verhaal, vertelt door Salamanca aan haar opa en oma, van haar vriendin Phoebe, wiens moeder ook is verdwenen. Twee verhalen dus, maar met een grote overlap. Verhalen waarin eigenlijk niets is wat het lijkt. Er komt een gevaarlijke gek in voor, die uiteindelijk geen gevaarlijk gek blijkt, er is een vermeende moordenares met een enge tuin, die uiteraard uiteindelijk geen vermeende moordenares met een enge tuin blijkt, en is een rare doch leuke leraar engels, er zijn een opa en oma die je meteen wilt adopteren, er zijn geheimzinnige anonieme briefjes met cryptische teksten, er zijn twee verdwenen moeders en er zijn vooral twee vriendinnen die op zoek zijn naar wat er nu eigenlijk met de moeders gebeurd is.

Het is niet altijd een vrolijk verhaal, de vogel van droefenis bouwt regelmatig nesten in hun haar, om het boek maar eens te citeren, maar er zijn gelukkig ook kriebels in de buik en bramenzoenen. Het is een boek over verdriet en verlies en over vriendschap. Maar het gaat vooral over dat niets is wat het lijkt, ook mensen niet. Oordeel dus niet te snel, neem de moeite eens in een ander zijn schoenen te stappen en daar vandaan te kijken, dan ziet de wereld er vaak heel anders uit.

Dit is mijn derde boek van Sharon Creech in korte tijd, en dat is geen toeval. Dit boek is weliswaar een heel ander boek dan “Hou van die hond” en “Haat die kat” en voor een oudere doelgroep, maar de taal is wederom prachtig én, hoewel minder nadrukkelijk, is er ook deze keer weer poëzie in vervlochten. De karakters, ook de hoekige, zijn stuk voor stuk om van te houden, en ik heb het boek dan ook bijna in één ruk uitgelezen. Het boek won in Amerika vele prijzen en dat lijkt mij meer dan terecht.

ISBN 9789020653014 | Paperback | 222 pagina's | Uitgeverij Kluitman | mei 2000
Vertaling Annemarie Hormann | Leeftijd: 13+

© Willeke, 24 oktober 2011