Rick Riordan

Toon alleen recensies op Leestafel van Rick Riordan in de categorie:
Rick Riordan op internet:

De zee van monsters De zee van monsters
Percy Jackson en de Olympiërs: Deel 2

De dertienjarige Percy Jackson heeft nog niet lang geleden ontdekt dat hij een wel heel bijzondere vader heeft. Zijn verwekker is niemand minder dan de god Poseidon. Het leven van Percy is niet langer gewoontjes. Percy mag - net als andere kinderen van goden - trainingen volgen in kamp Halfbloed. De eerste zomer in het kamp resulteerde in een spannend avontuur dat wordt beschreven in het boek De bliksemdief en Percy kijkt dan ook reikhalzend uit naar de zomervakantie.

Wanneer Percy na de nodige omzwervingen op het kamp arriveert, wordt het kamp door monsters aangevallen. Een speciale boom beschermt het kamp normaliter tegen indringers maar iemand heeft de boom vergiftigd. De boom is stervende en niets lijkt het proces te kunnen stoppen. Niets, behalve dan het Gulden Vlies, dat zelfs een dor landschap nog in een weelderig paradijs kan transformeren. Er is alleen één probleem: het Gulden Vlies bevindt zich ergens in de Zee van monsters en wordt bewaakt door een kwaadaardige cycloop. Er is nóg een probleem: de sater Grover, een goede vriend van Percy, is gevangen genomen door dezelfde cycloop en dreigt door de gigant opgegeten te worden!

Percy is bereid om de gevaren van de Zee van monsters te trotseren. Hij wil Grover redden, het in ieder geval proberen. De nieuwe leidinggevende van het kamp behandelt Percy allesbehalve vriendelijk en stuurt er iemand anders op uit. Gelukkig krijgt Percy hulp uit onverwachte hoek en samen met zijn vrienden Annabeth en Tyson weet hij uit het kamp te ontsnappen. Hun avontuur begint op een enorm cruiseschip waar ze een oude vijand ontmoeten. Het ongewenste weerzien luidt een hele reeks ontmoetingen met vijandige en griezelige wezens in. Zal Percy zijn vriend Grover weten te redden of loopt het noodlottig voor hem en zijn vrienden af?

De boeken in de Percy Jackson-reeks zijn op speelse wijze gebaseerd op de Griekse mythologie. Wij Europeanen komen er genadig vanaf want de goden en hun vijanden bevinden zich tegenwoordig in de Verenigde Staten en de Zee van Monsters bevindt zich in de Bermudadriehoek. Percy wordt vergezeld door Annabeth en Tyson. Annabeth is een dochter van Athena en Tyson is een jonge cycloop en tevens de halfbroer van Percy. Percy moet erg aan het idee wennen dat de eenogige reus familie van hem is.

Het verhaal is fris en staat bol van spanning en avontuur. Percy en zijn vrienden zullen heel vindingrijk moeten zijn om hun queeste tot een goed einde te brengen. Het verhaal is soms duister maar vaak genoeg ook grappig. Zo wordt Percy in een cavia getransformeerd. Hoe redt hij zich daar uit? De eerste twee boeken over Percy Jackson zijn inmiddels verfilmd en het tweede deel draait momenteel in de Nederlandse bioscopen.

ISBN 9789022566817 | Paperback | 256 pagina's | Uitgeverij Boekerij | juli 2013
Vertaald door Marce Noordenbos | Leeftijd: 13+

© Annemarie, 19 augustus 2013