Rick Riordan

Toon alleen recensies op Leestafel van Rick Riordan in de categorie:
Rick Riordan op internet:

De hamer van Thor De hamer van Thor
Magnus Chase en de goden van Asgard: Deel 2

In het eerste deel van deze serie is al verteld dat de de god Thor niet zo zorgvuldig met zijn hamer omgaat, en dat terwijl die hamer het machtigste in de Negen Werelden is! Zijn vijanden azen op het voorwerp, want dan kunnen zij Thor verslaan. Het wordt de nieuwe taak voor Magnus en zijn vrienden om er voor te zorgen dat de opnieuw zoekgeraakte hamer weer op zijn plek komt. En dan ontdekken ze dat de vijand hem al hééft! En natuurlijk niet zomaar weer terug wil geven. Daar zal voor betaald moeten worden. Maar de prijs die genoemd wordt, nee, dat zal niet gebeuren!

Nog een paar dagen hebben ze de tijd, de eerste dag van de lente wordt een belangrijke dag, die als het aan Magnus ligt, anders zal verlopen dan Loki wil. Want ja, Loki is de tegenstander.
Magnus krijgt een heleboel problemen op zijn bord, maar gelukkig wordt hij geholpen door zijn vrienden Hearth en Blitz. Ook Samira, de Walkure die er voor gezorgd heeft dat Magnus zich in deze wereld bevindt, doet wat ze kan, net als zijn pratende zwaard Jack.

De eerste dag van de lente, Ostara. Het gaat een dag worden waarop de wereld vooral voor Blitz en Samira volledig zal veranderen, maar misschien wel voor alle bewoners van de Negen Werelden. Ostara is de namelijk ook de dag waarop de Negen Werelden vernietigd worden, het gebeuren dat Ragnarok genoemd wordt: de legers van de goden en de reuzen zullen voor de laatste keer tegen elkaar ten strijde trekken.
De Negen Werelden komen samen in de Wereldboom, waarvan de takken heen en weer gaan en de wortels ver in de grond reiken. Zo kan de tijd steeds verschuiven. Dat maakt het er niet makkelijker op. Wel spannender.

Het is wederom een verhaal vol spanning, verbazingwekkende avonturen en veel humor. Een zwaard dat verliefd wordt? De twee bokken Otis en Marvin duiken weer op, en de scenes met Gellir, de mummieheer, zijn eigenlijk ook heel grappig. Rick Riordan kaart in zijn verhalen ook moderne kwesties aan: transgenders, islamofobie, dat soort zaken. Niet uitgebreid, maar genoeg om een lezer even te laten nadenken.Voor de liefhebber is dit smullen geblazen!

Rick Riordan (1964) is vooral bekend van de fantasyseries rond Percy Jackson en de Olympiërs en Helden van Olympus. De goden van Asgard is een nieuwe serie, waarin ook naar andere series verwezen wordt.

ISBN 9789000345472 | Paperback | 432 pagina's | Uitgeverij Van Goor | januari 2017
Vertaald door Marce Noordenbos | Leeftijd: 14+

© Marjo, 26 augustus 2017

De hamer van Thor De hamer van Thor

Nog niet zo lang geleden is het leven van Magnus Chase ingrijpend veranderd. Nou ja, “leven” is misschien niet het juiste woord. De destijds dakloze Magnus is gestorven tijdens het verrichten van een heldendaad. Normaal gesproken zou dat einde verhaal zijn geweest maar Magnus’ heldhaftige dood werd door de Walkure Samirah-al-Abbas, alias Sam, opgemerkt. Sam besloot Magnus in het Walhalla, de Vikinghemel voor gesneuvelde strijders, op te nemen. Sindsdien “leeft” Magnus als ondode voort.

In het Walhalla, dat een soort gigantisch vijfsterrenhotel blijkt te zijn, leidt Magnus een luxeleven. Aan werkelijk alles is gedacht. Helaas zijn er wel voorwaarden aan het verblijf in Walhalla verbonden. Magnus staat in dienst van de Vikinggoden en moet doen wat hem opgedragen wordt. Bovendien zal hij voor oppergod Odin moeten vechten tijdens Ragnarok, de onafwendbare strijd die zal leiden tot de ondergang van de goden.

Tot nu toe heeft vooral de dondergod Thor er een handje van een beroep op Magnus te doen. Hoewel de machtige god niet zonder zijn hamer kan, slaagt hij er regelmatig in het enorme voorwerp kwijt te raken. Ook nu is de hamer verdwenen. Niemand mag het weten want de kracht van Thor stelt zonder hamer weinig voor. De verdwijning van het wapen zou dan ook Ragnarok in kunnen luiden. Magnus krijgt opdracht de hamer zo onopvallend mogelijk op te sporen.

Hoewel Magnus een ondode is, wil dat niet zeggen dat hij ook onsterfelijk is. In het Walhalla kan hij zorgeloos het loodje leggen – hij verrijst dan gewoon weer uit de dood - maar in de buitenwereld is hij sterfelijk. Het scheelt dat Magnus een aantal bijzondere krachten, trouwe vrienden én een goddelijke vader heeft. Daarnaast kan hij altijd vertrouwen op de hulp van zijn zwaard Jack. Het is alleen vervelend dat Jack steevast – en heel vals – popliedjes brult wanneer hij zijn doelwitten te lijf gaat.

De hamer blijkt in het bezit van de reuzen te zijn en dat is niet best. Ze zijn meesters in het verstoppen van voorwerpen en bovendien oersterk. Tot Magnus’ schrik heeft Loki, de god van chaos en leugens, lucht van de situatie gekregen. De uiterst onsympathieke god heeft het op een akkoordje met de reuzen gegooid. Magnus en zijn vrienden zullen de hamer alleen terugkrijgen als Sam een enorm offer brengt.

Wat Loki van Sam vraagt, is ronduit verschrikkelijk. Het is duidelijk dat de gemene Loki een uiterst duister plan aan het smeden is. Magnus en zijn bijzondere vriendengroep hebben maar een paar dagen de tijd om zijn snode ideeën een halt toe te roepen.

Wie De hamer van Thor heeft gelezen kan het verhaal onmogelijk van a tot z navertellen. Er gebeurt namelijk enorm veel in dit boek. Reuzen, dwergen, elven, bokken, wurgkoorden, zwaarden, hamers en goden die selfies maken, zorgen ervoor dat het verhaal de ene wending na de andere neemt. Magnus ontsnapt meerdere keren aan de dood maar het ziet er niet goed voor hem en zijn vrienden uit. De vijand is gewoonweg te sterk. Om de hamer aan Thor terug te kunnen geven, zal Sam toch aan de eis van Loki gehoor moeten geven. “Sorry, het is niet gelukt”, zijn immers niet de woorden die een dondergod met een kort lontje wil horen.

Wie een boek wil lezen dat een betrouwbaar beeld van de Vikinggoden schetst, kan maar beter een ander boek kiezen. Hoewel de auteur zich heel goed in de geschiedenis heeft verdiept, heeft hij een geheel eigen stempel op het verhaal gedrukt. Zo zijn alle goden, inclusief de Romeinse en Griekse goden, naar Amerika verkast. De verhaalstijl is heel bijdehand en de personages zijn aangepast aan het moderne leven. Zo draagt Walkure Sam een hoofddoek omdat ze moslima is, en is haar broer (of zus) Alex genderfluid.

De hamer van Thor lees je dus niet voor het hoge waarheidsgehalte. Het is een boek voor lezers die van avontuurlijke verhalen vol ongewone personages en gebeurtenissen houden. Dit boek, dat prima los te lezen is, vormt het tweede deel van de serie Magnus Chase en de goden van Asgard. De schrijver laat zich aan het eind van dit verhaal ontglippen dat in het derde deel een oude bekende zal terugkeren. Wie het werk van deze auteur kent, mag driemaal raden wie het is!

ISBN 9789000345472 | Paperback | 429 pagina's | Uitgeverij Van Goor | januari 2017

© Annemarie, 29 januari 2017