Paul Dowswell

Toon alleen recensies op Leestafel van Paul Dowswell in de categorie:
Paul Dowswell op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

11 november 11 november

De titel en de omslag laten weinig aan de verbeelding over, als je tenminste op de hoogte bent van de geschiedenis. De elfde november is nog steeds een bijzondere dag in de landen van het Gemenebest: op de zondag die het dichtst bij die datum ligt wordt jaarlijks de Remembrance Sunday gehouden: alle gevallenen uit de Eerste Wereldoorlog worden herdacht.

Dit boek vertelt dan ook het verhaal van die dag. Schokkend is het te lezen dat op hoog niveau de wapenstilstand al ondertekend en dus een feit is, terwijl op het slagveld nog steeds strijd plaats vindt en er mensen omkomen. Tegelijkertijd is het logisch: in die tijd waren er geen communicatiemiddelen zoals wij die nu kennen. Al vraag ik me daarbij dan af of die verbindingslijnen niet kapot zouden zijn geweest als ze hadden bestaan. Die oorlog vernietigde immers niet alleen zoveel mensenlevens maar  ook complete steden en landschappen veranderden in ruïnes en wildernis.

Het verhaal draait om drie jonge ‘oorlogsvrijwilligers’, alle drie op het laatste moment nog ten oorlog getrokken: Axel Meijer is frontsoldaat, zestien jaar oud. Hij stelt zich de nodige vragen bij deze oorlog, maar vindt dat hij zijn plicht moet doen voor het vaderland. Zoals zijn vader zei: ‘Houd de goede naam van de familie hoog. Maak je dorp niet ten schande. Zorg dat je moeder trots op je kan zijn, zij ziet vanuit de hemel op je neer.’

William Franklin is Brits, zeventien jaar. Hij dient onder het commando van zijn broer Jim. Jim is niet blij met de aanwezigheid van zijn jongere broer. Hun derde broer is al omgekomen, hij voelt het zijn plicht om goed voor de jongen te zorgen, maar kan hem tegelijk niet onder de ogen van de andere mannen in bescherming nemen.

Eddie Hertz is een negentienjarige Amerikaan, van oorsprong Duits. Hij is vliegenier, en kijkt er naar uit om als oorlogsheld onthaald te worden, als hij thuis komt. Daarvoor wil hij een vijfde vliegtuig neerhalen, en daarom gaat hij er toch op uit, terwijl hij als enige van de drie weet dat de handtekening gezet is.

We volgen deze drie jongens in de strijd: aan twee kanten van het front, en in de lucht. Hun persoonlijke verhaal getekend tegen de achtergrond van de strijd. Je voelt op je klompen aan dat ze op de een of andere manier met elkaar te maken gaan krijgen. Bij het werken naar die situatie krijgt de lezer een beeld van de waanzin van deze oorlog.

Door het verleden van de jongens te vertellen werpt de lezer een blik op de algehele oorlog, met nadruk op die laatste dag die nog aan drieduizend mannen het leven kostte.

Dat zijn achterliggende feiten, de jongens zijn fictief, en hun verhalen ook. Misschien zijn de ware verhalen nog wel schrijnender… al krijgt de lezer hier zeker geen romantisch verhaal voorgeschoteld. Dit boek geeft een goed beeld van de mentaliteit in die tijd: jongens waren belangrijk voor hun familie, maar slechts kanonnenvoer in de ogen van hun meerderen.

ISBN 9789026606212 | Hardcover | 256 pagina's | Uitgeverij Callenbach | januari 2013
Uit het Engels vertaald door Ernst Bergboer | Leeftijd: 14+

© Marjo, 20 mei 2013

11 november 11 november

“11 November speelt zich af tijdens de laatste dag van de Eerste Wereldoorlog. Gedurende die laatste dag zijn er aan weerszijden nog bijna drieduizend soldaten gestorven. De meeste slachtoffers maakten deel uit van de Amerikaanse fronttroepen, omdat veel Amerikaanse afdelingen het bevel hadden gekregen om door te vechten tot de allerlaatste minuut. Na elf uur sneuvelden aan beide zijden nog een paar pechvogels als gevolg van misverstanden, ongeleid artillerievuur en mijnen en granaten met een vertraagde ontsteking.”

Bovenstaand citaat komt uit het nawoord en geeft heel goed weer waar het boek over gaat. Drie heel verschillende jongens vechten in dezelfde oorlog. Axel Meijer is een Duitse frontsoldaat. Met zijn zestien jaar is hij piepjong en hij heeft moeite om de oorlog te begrijpen. Hoe kan Duitsland aan de winnende hand zijn terwijl het volk honger lijdt? Axel is ervan overtuigd dat de honger zijn moeder het leven heeft gekost. Een noodlottig ongeval nam haar leven. Als moeder niet zo verzwakt was geweest door de honger, was het ongeluk vast niet gebeurd.

William Franklin is een Britse commando. Hij is het leger ingegaan om indruk te maken op zijn vriendinnetje Alice. Of eigenlijk op haar vader. Te laat besefte Will dat de vader van Alice hem gewoon weg wilde hebben. Daarom moedigde hij Will aan om in dienst te gaan, ook al had Will de minimum leeftijd van achttien jaar nog niet bereikt. En nu is het te laat, Will kan niet meer op zijn beslissing terugkomen. Hij kan alleen maar hopen dat hij heelhuids thuis zal komen. Will vecht in het peloton van zijn broer Jim, die sergeant is. Hun broer is gesneuveld in dezelfde oorlog. Will hoopt maar dat zijn ouders verder lijden bespaard zal blijven.

Eddie Hertz is een Amerikaanse piloot. Een jachtvlieger. Eddie is een populaire jongen en komt uit een gegoede familie. Hij heeft al vier Duitse vliegtuigen uit de lucht geschoten. Maar Eddie wil meer. Hij wil ook een vijfde vliegtuig neerhalen, dan is hij een Ace. Een oorlogsheld. Eddie geniet van het vooruitzicht als held in zijn woonplaats onthaald te worden. Maar dan krijgt Eddie het bericht dat de oorlog bijna voorbij is. Om elf uur gaat het staakt-het-vuren in. Eddie voelt geen blijdschap maar een lichte teleurstelling. Zal hem de kans ontnomen worden om het vijfde vliegtuig neer te schieten? De eerzuchtige Eddie besluit om de orders te negeren en nog één keer het luchtruim te kiezen.

Drie heel verschillende jongens, één oorlog. Ook al hebben ze weinig met elkaar gemeen, op een gegeven moment zijn ze op elkaar aangewezen. Een tijdelijke verbroedering. Drie jongens, meer kinderen dan mannen, die weten hoe het is om doodsangst te voelen. Drie paar ogen die al veel te veel ellende gezien hebben. Ze willen geen van drieën sterven maar toch zal één van hen deze laatste dag niet overleven.

11 november is een boek waarin de lezer niets bespaard wordt. De auteur beschrijft de rauwe waarheid zonder enige terughoudendheid. Een oorlog is nu eenmaal niet iets om te romantiseren en dat doet Paul Dowswell dan ook niet. Omdat het verhaal verteld wordt vanuit drie personen, had ik aanvankelijk wat moeite om bij te houden welke gegevens bij welke personages horen. Hierdoor kwam ik wat moeilijk in het verhaal. Op een gegeven moment komen de verhalen samen en leest het boek als een trein. Van zijn eerdere boek Sector 20 was ik echter meer onder de indruk, dat verhaal verliep vloeiender waardoor ik er meer in opging.

Paul Dowswell beschrijft opnieuw een indrukwekkende gebeurtenis uit de geschiedenis en doet dit op een zeer overtuigende manier. De personages zijn levensecht en ik maakte me oprecht zorgen over hen. 11 november maakt indruk en blijft bij.

Vertaald door Ernst Bergboer | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 10 maart 2013