Natasza Tardio

Toon alleen recensies op Leestafel van Natasza Tardio in de categorie:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Meedogenloos Meedogenloos


Het leven van Lieke verandert als haar beste vriendin Isra verdwijnt. Ze wordt ondervraagd door de politie, op school klampt iedereen haar aan en ze krijgt meer contact met Lukas, de jongen die verliefd was op Isra. Isra el Sahid is afkomstig uit Syrië, waarvandaan ze met haar ouders gevlucht is. Omdat Isra sinds een tijdje een nieuwe vriend heeft en Isra opeens interesse heeft in haar vaderland en een hoofddoek is gaan dragen, zijn haar ouders bang dat hun dochter naar Syrië is vertrokken en de politie denkt dat ook. Vrijwillig of geronseld, ze is buiten bereik.

Lieke gelooft er niets van. Dat zou Isra nooit doen! Het kan niet zo zijn dat Isra uit vrije wil naar Syrië is! Ze is vast gedwongen door die Mo, een oudere Marokkaanse jongen met wie ze de laatste tijd omging.
Als de politie het er noodgedwongen bij moet laten zitten, zoeken Lieke en Lukas hulp bij een onderzoeksjournalist. Simon van der Pol duikt in de zaak, en ontdekt dingen die de politie niet vond. En wat de Nederlandse politie ook niet mag, ingrijpen in Syrië, dat staat hem ook vrij natuurlijk. Met gevaar voor eigen leven probeert hij dat van Isra te redden.

In hoofdstukken met een wisselend perspectief volgen we behalve Lieke en Lukas ook Isra op de voet. De politie-inspecteur Elaine en de onderzoeksjournalist hebben eveneens een stem. Maar als je denkt dat je dan dus alles weet, omdat je al de personages volgt, dan heb je het mis. Wat Natasza Tardio heel knap doet is je het idee geven dat je het weet, maar er zitten diverse addertjes onder het gras.
Het onderwerp is actueel, en wordt goed verwerkt in een spannende en romantische plot. Daarnaast is er ook een rol weggelegd voor de tieners op school, met alle dagelijkse dingetjes, zoals jaloezie en pesterijtjes. Herkenbaar voor jonge lezers.

Deze derde jeugdthriller vind ik tot op heden de beste van Natasza Tardio, juist door die realistische thematiek die afgezet wordt tegen de dagelijkse belevingswereld van jongeren.
Ook de humor ontbreekt niet:

‘Voorkomen dat jongeren naar Syrië vertrekken, Of Irak, want ook dat land lijkt steeds populairder ter worden. Wat is er in godsnaam mis met Ibiza? Zon, zee, drank en seks, dààr moeten jongeren zich mee bezig houden.’


En dan die epiloog... dat is pas echt schrikken. Knappe thriller!

Natasza Tardio (1969, Assendelft) debuteerde in 2012 als Young Adult auteur met de jeugdthriller Moordvrienden, waarin twee tieners een peuter vermoorden en daarna een leraar en een aantal leerlingen op hun middelbare school doodschieten. De psychologische jeugdthriller sloeg aan bij jongeren, want in april 2014 won ze met Moordvrienden de Jonge Jury Debuutprijs 2014.


ISBN 9789020609547 | Hardcover | 160 pagina's | Uitgeverij Kluitman | maart 2015
Leeftijd: 13+

© Marjo, 11 mei 2015


Lees de reacties op het forum en/of reageer:

 

Onzichtbaar Onzichtbaar


In het voorafgaande boek ’Moordvrienden’ werd verteld over de brute moord op Daniël, het jongere broertje van Ana.
De achterblijvers doen hun best om hun leven weer op te pakken, maar vooral de moeder van Ana heeft er moeite mee. Het lijkt wel of ze nu haar dochter niet eens meer ziet staan. En eigenlijk heeft ook haar vader maar weinig aandacht voor haar. Maar het leven gaat door.
Als er een schrijfwedstrijd wordt uitgeschreven spoort de leraar Nederlands haar aan om mee te doen. Ze kan immers goed schrijven! En Ana die zich inderdaad al vaker door middel van het schrijven van verhalen staande heeft weten te houden, doet mee. En wint de eerste ronde, en de tweede ronde...

Maar de onderwerpen waarover de verhalen moesten gaan, blijken wel heel dicht bij hun privéleven te staan: een autobiografisch verhaal wordt het verhaal over Daniël; een dialoog wordt een vrij heftige discussie tussen Ana en haar moeder. Ook al beschrijft ze het een en ander niet letterlijk, het is voor de insiders toch duidelijk. Het was te verwachten dat haar moeder dit niet leuk zou vinden, en inderdaad begint de sfeer in huis er onder te lijden. Maar Ana vindt wel steun bij haar vriendin Roos, bij de leraar Nederlands, en bij haar nieuwe vriend, Thomas, die ook meedoet met de verhalenwedstrijd.
En ondanks alle twijfel, ondanks de jaloezie van haar klasgenootje, de ineens opdringerige Lucy, gaat ze door. Al is er blijkbaar iemand die het haar niet gunt: haar schrijfblok verdwijnt; iemand stopt een foto van Daniël in haar tas met de tekst ‘kom je spelen?’

En op een dag vindt Ana haar moeder in een keuken die vol akelige gaslucht hangt en haar moeder belandt in het ziekenhuis, in coma. Moet Ana dan maar stoppen met die wedstrijd? Iemand vindt van wel: er staan cursieve stukjes tekst in het verhaal, van iemand die we niet kennen en die het duidelijk op Ana gemunt heeft. Lucy? Een buitenstaander? Wie heeft er zo’n hekel aan Ana?

‘Ik glimlach. Ze heeft mijn bericht dus ontvangen. Vandaar dat witte, bezorgde gezicht. Mooi zo. Laat het spel maar beginnen.’


Door die vreemde persoon in het verhaal te schrijven, en door een heel goed beeld te geven van het leven van pubermeisjes, kan ik me voorstellen dat ook deze tweede thriller goed in de smaak valt.
Tardio’s stijl is ook vlot, zonder lange beschrijvingen en met pittige dialogen, maar toch vind ik het minder spannend dan het eerste verhaal.


ISBN 9789020609523 | Paperback | 208 pagina's | Uitgeverij Kluitman | april 2014
Leeftijd: 13+

© Marjo, 18 maart 2015


Lees de reacties op het forum en/of reageer: