Kathy Reichs

Toon alleen recensies op Leestafel van Kathy Reichs in de categorie:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Code Code

& Brendan Reichs

Kathy Reichs heeft bekendheid verworven met haar spannende thrillers over forensisch antropoloog Temperance Brennan. Sinds 2010 schrijft ze samen met haar zoon Brendan aan de meeslepende Virus-reeks voor young-adults. Code is het derde boek in deze reeks. De eerste twee delen heten Virus en Aanval.

De veertienjarige Tory Brennan is het achternichtje van Temperance. Na het overlijden van haar moeder is ze bij haar vader Kit gaan wonen. Kit is directeur van het onderzoekinstituut LIRI. De twee moeten nog erg aan elkaar wennen maar beginnen langzaam hun draai te vinden. Tory is een echte bolleboos en heeft al een paar klassen overgeslagen.

Een aantal maanden geleden zijn de levens van Tory en haar vrienden Ben Blue, Ram Stolowitski en Shelton Devers ingrijpend veranderd. Ze raakten besmet met een soort parvo-virus. Ook Tory’s wolfshond Coop raakte besmet en werd zelfs ontvoerd door de maker van het virus. Gelukkig overleefden ze het virus maar sindsdien zijn ze geëvolueerd. Honden-DNA heeft zich vermengd met hun menselijke DNA en nu vormen de jongeren een roedel. Ze zijn voorgoed met elkaar verbonden.

De tieners moeten nog wennen aan hun nieuwe krachten. Ze weten niet of deze permanent zijn en wat ze nu precies kunnen. De ontwerper van het virus, de voormalige baas van Kit, leeft niet meer dus ze kunnen het hem niet vragen. De vriendengroep probeert een zo normaal mogelijk leven te leiden en hun krachten verborgen te houden. Toch bekijken een paar jongeren hen achterdochtig. De steenrijke Chance Claybourne lijkt te vermoeden dat er iets niet klopt en een schoolgenootje is ineens doodsbang voor Tory. Hebben zij iets gezien?

Ram heeft een metaaldetector gekocht om zich op zijn nieuwe hobby te richten: Geocaching. Geocaching is een spel waarbij iemand een kist verstopt of begraaft en de coördinaten online zet. Ram vindt het prachtig en is razend enthousiast wanneer hij daadwerkelijk een verborgen plastic bak vindt. In de bak zitten een gecodeerde brief en een puzzelbox. Na het nodige denkwerk ontdekken de vrienden dat ze uitgenodigd worden voor een spel. Vreemd want dat hoort helemaal niet bij Geocaching. Toch kunnen ze de verleiding niet weerstaan en gaan ze aan de slag met de weinige aanwijzingen die ze hebben. En dan is het te laat, ze worden meegesleept in een “spel” dat levens gaat kosten als ze niet slagen voor de opdrachten van De Spelleider.

Moeder en zoon Reichs hebben een enorm spannend boek geschreven. Het verhaal bouwt toe naar een explosieve ontknoping en ik ging steeds sneller lezen. Tegenwoordig zijn boeken over tieners met bijzonder krachten razend populair en Kathy en Brendan spelen handig op de wens van de jeugdige lezers in. Maar dan wel op geheel eigen wijze. Het is een boek voor intelligente tieners die het leuk vinden om een boek te lezen dat de geest prikkelt. Ook komen typische tienerperikelen aan bod zoals verliefdheid, alcohol, rivaliteit, pesten en erbij willen horen. En waarom verschijnen er steeds meer bezittingen van Kits vriendin in de woonkamer van Kit en Tory? Ze zouden toch niet…

Kathy Reichs houdt van interessante weetjes en feitjes en ook Code staat er vol mee. Ze doet dit op een manier die het verhaal alleen maar verrijkt, nooit wordt het belerend van toon. Code is steengoed! En gelukkig…het einde van het boek verraadt dat er nog een deel zal gaan verschijnen.

ISBN 9789022559291 | Paperback | 304 pagina's | Uitgeverij Boekerij | juni 2013
Vertaald door Lia Belt |Vanaf 14 jaar

© Annemarie, 03 juli 2013