Kristien Dieltiens

Candide Candide

Candide is een Spaanse jonkvrouw. Zij heeft een Vlaamse gezelschapsdame, maar pas als ze zestien is begrijpt ze waarom dat een Vlaamse moest zijn: ze is beloofd aan een Vlaamse koopman. Zo ging dat in die tijd, aan het eind van de dertiende eeuw. Jacob van Maerlant, diens stomme gezel Pelegrym en twee dienaren komen naar Spanje om haar en haar gezelschapsdame op te halen. Onderweg zien ze het ene slechte voorteken na het andere. En ja, ze worden aangevallen. Wil iemand voorkomen dat het huwelijk plaats vindt? En wat voor spelletje speelt de huishoudster van Cornelius de koopman in de huwelijksnacht?

Behalve deze verhaallijn is er nog het verhaal van Balder, de zoon van een herbergier. Zijn ouders worden vermoord, en hij moet vluchten. Met zijn gehandicapte broer Lammekin, die een blok aan zijn been is, maar van wie hij zielsveel houdt.

Dit verhaal van Blader waarin meer over de stad Brugge verteld wordt (zie onder) blijkt zich eerder af te spelen dan het verhaal van Candide. Pas tegen het einde worden de verhalen bij elkaar gevoegd, al heeft de lezer tegen die tijd al wel door hoe het in elkaar zit. Niettemin is het een spannend verhaal, vol avontuur en romantiek, spekkie voor het bekkie van de liefhebber van historische verhalen. Dieltiens doet altijd gedegen onderzoek, dus van de feiten kunnen we op aan. Daarnaast verstaat ze de kunst om er een vlot en aantrekkelijk verhaal omheen te vertellen, wat willen we nog meer?

Toelichting:
De handelsblokkade van 1280
Al in de jaren 1280-82 was er een strijd tussen Gwijde van Dampierre, graaf van Vlaanderen, en Brugge om de privileges te behouden en waar mogelijk zelfs uit te breiden. Brugge beperkte met belemmeringen en hindernissen niet alleen de Duitse kooplui, maar ook die uit Zuid-Frankrijk en Spanje in hun handelsruimte, hierbij het economische belang van hen miskennend. Na schriftelijke bevestiging door de getroffen steden besloot de raad van Lübeck te handelen en zond de raadsheer Johann van Doway naar Vlaanderen en Brugge. Brugge en hun stapelrecht werden met een handelsboycot bestraft. Het kantoor werd in 1280 van Brugge naar Aardenburg verplaatst. De gevolgen waren voor Brugge desastreus en in 1282 kon het kantoor tenslotte na bevestiging van de oude privileges naar Brugge terugkeren. Ook in 1307 ging de stapel naar Aardenburg.

ISBN 9044807579 | Hardcover | 325 pagina's | Clavis Uitgeverij | september 2007
Leeftijd: 13+

© Marjo, mei 2008