Jesse Andrews

Toon alleen recensies op Leestafel van Jesse Andrews in de categorie:
Jesse Andrews op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Ik + Earl + de stervende Rachel Ik + Earl + de stervende Rachel
Over De Slechtst Gemaakte Film Aller Tijden

Erbij horen is heel belangrijk voor een tiener. De zeventienjarige Greg Gaines gaat echter wel heel ver om dit doel te bereiken. Hij probeert overal bij te horen zonder dat het opvalt. Want opvallen wil de gemiddelde tiener natuurlijk niet. Omdat Greg bij elk groepje op school wil horen – zonder dat de groepjes merken dat hij niet uitsluitend bij hen hoort – is het onmogelijk om diepgaande vriendschappen te sluiten. Want een vriendschap valt op. Waarom Greg het zichzelf zo moeilijk maakt? Hij is van mening dat wanneer hij bij elk groepje aansluiting vindt, hij nooit door een groep gepest kan worden omdat hij bij een andere groep hoort. Ingewikkeld? Inderdaad.

Wanneer Rachel, een meisje uit zijn klas, leukemie krijgt moet Greg haar van zijn moeder bezoeken. Greg heeft hier helemaal geen zin in maar het moet. Op de een af andere manier vindt Rachel hem erg grappig. Ze ligt regelmatig in een deuk om zijn rare verhalen. Toch gaat Greg liever niet dan wel bij Rachel op visite. Zijn interesse gaat louter uit naar onbereikbare meisjes met enorme borsten. Tot overmaat van ramp weet iedereen op school al snel dat hij de zieke Rachel bezoekt en er wordt zelfs gefluisterd dat ze verkering hebben. Greg valt dus op en daar is hij helemaal niet blij mee.

Ook al gaat Greg vriendschappen uit de weg, met Earl gaat hij al jarenlang om. Ze zijn dol op films en hebben er samen ook een aantal gemaakt. Zelf vinden ze deze films enorm slecht en niemand mag ze zien. Wanneer Rachel hoort over de films is ze verrukt en wil ze deze dolgraag zien. Het is moeilijk een doodziek iemand iets te weigeren en het duurt dan ook niet lang voordat Rachel de films onder ogen krijgt. Ze vindt ze geweldig. Met Rachels gezondheid gaat het echter steeds slechter. Ze zal niet meer genezen. Earl en Greg besluiten een film voor haar te maken. Een afscheidsfilm. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig.

Het verhaal wordt door Greg rechtstreeks aan de lezer uit de doeken gedaan. Het boek staat vol met lijstjes en beschrijvingen van de door Greg en Earl gemaakte films. Ook staat er veel dialogen in. Regelmatig gaat het verhaal helemaal nergens over. Greg is zich hier van bewust en verontschuldigt zich meerdere malen tegenover de lezer voor alle onzin die hij uitkraamt.

Het is geen verhaal over een held die zijn stervende vriendin op een geweldige en correcte wijze steunt. Integendeel. Het gaat juist over een tiener die geen idee heeft hoe hij het aan moet pakken en meestal de verkeerde dingen zegt en doet. En dat is nu juist wat voor tieners zo prettig zal zijn aan dit verhaal. Een sterfgeval is natuurlijk altijd naar maar voor een tiener is het sterven van een leeftijdsgenoot wel heel moeilijk te bevatten. Het zal een opluchting zijn om te ontdekken dat andere tieners ook niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Omdat de auteur het verhaal door Greg laat vertellen is het echt in tienertaal geschreven en er wordt tienerhumor gebruikt. Voor volwassenen is dat soms behoorlijk irritant maar voor hen is dit boek dan ook helemaal niet bestemd. Het gestuntel van Greg en het chaotische van het verhaal levert toch een prettig en zelfs licht ontroerend totaalplaatje op.

ISBN 9789049925055 | Paperback | 224 pagina's | Uitgeverij Pimento | mei 2012
Vertaald door Ellis Post | Leeftijd: 13+

© Annemarie, 27 april 2012