James Lecesne

Toon alleen recensies op Leestafel van James Lecesne in de categorie:
James Lecesne op internet:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Waar ben je? Waar ben je?

Phoebe is vijftien en deelt met haar moeder en zus Deirdre een bescheiden huis met aangrenzend een kapsalon. De kapsalon is van Phoebe’s moeder. Haar ouders zijn gescheiden en Phoebe’s vader woont nu met een andere vrouw in een piepklein, troosteloos flatje. Sinds de scheiding is het er niet leuker op geworden thuis. Moeder bestrijdt haar verdriet met een eeuwigdurende glimlach en Deirdre is in zichzelf gekeerd. Phoebe mist haar zus. Vroeger was alles anders. Beter.

Alsof ze al niet genoeg aan haar hoofd heeft, deelt Phoebe’s moeder op een dag doodleuk mee dat neef Leonard bij hun intrekt. Dat is zomaar even besloten. Phoebe en Deirdre zien het totaal niet zitten. Ze kennen Leonard, die eigenlijk niet echt hun neef is, niet eens. Bovendien is Leonard pas veertien wat voor Deirdre en Phoebe volkomen oninteressant is. Maar moeder is onverbiddelijk en blijft bij haar besluit. Leonard neemt zijn intrek in de kelder. Daar is een slaapruimte voor hem gecreëerd. Van oude dozen zijn wanden gemaakt met een opening in het midden die als deur fungeert. Behoorlijk troosteloos maar Leonard laat zich niet kennen en is ogenschijnlijk dolgelukkig met zijn nieuwe onderkomen.

Met de komst van Leonard verandert alles in huis. Phoebe ergert zich dood aan hem. Hij kleedt zich zeer excentriek en heeft uitgesproken maniertjes. Iedereen denkt dat hij homoseksueel is maar er wordt nooit over gepraat. Leonard is gewoon wie hij is. Hij eigent zich al snel de klusjes in de kapsalon toe en wordt dikke maatjes met de clientèle. Aangemoedigd door Leonard ondergaan velen van hen zelfs een complete metamorfose. Nog meer reden tot ergernis voor Phoebe, ze kan het niet uitstaan. Op school gaat het Leonard minder goed af. Hij wordt, vanwege zijn opvallende uiterlijk en vrouwelijke maniertjes, vaak getreiterd. Tot Phoebe’s eigen verbazing komt ze dan vaak voor hem op. Maar dan is Leonard weg. Zomaar. Spoorloos verdwenen. Waar is hij? Is hij uit zichzelf weggegaan of is hem iets overkomen?

Bij dit boek heb ik voor het eerst gedacht dat het verhaal beter tot zijn recht zou komen in een film. Normaal gesproken is dat bij mij andersom. Het is beslist niet zo dat de auteur het verhaal niet levendig genoeg beschrijft maar ik zie het niet goed genoeg voor me. Waarom weet ik niet. Ik wil een beeld bij de dozenkamer in de kelder, Leonards zelfgemaakte plateauzolen en de salon met alle dames. Het verhaal heeft iets surrealistisch, iets onwerkelijks. Regelmatig reageren personen in het boek op een manier die ik moeilijk vind om te geloven.

Waar ben je is een vrij melancholiek verhaal. Ik moest er door de zwaarmoedige sfeer wel echt even inkomen maar stilletjes aan ging het steeds meer boeien. Vooral het gedeelte na Leonards verdwijning. Phoebe beseft dan pas dat ze erg op Leonard gesteld is geraakt. Ook worstelt ze met tal van emoties en bange vermoedens. Dit boek gaat over hoe moeilijk het is als ouders uit elkaar zijn. Over opgroeien en verlangen naar liefde. Over niet op willen vallen of juist wel. Maar vooral draagt dit boek de boodschap uit dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn. En bij die boodschap sluit ik mij volmondig aan.

ISBN 9789049924836 | Paperback | 336 pagina's | Uitgeverij Pimento | augustus 2011
Vertaald door Annelies Joma | Leeftijd: 14+

© Annemarie, 13 december 2011