Eva Burgers

Toon alleen recensies op Leestafel van Eva Burgers in de categorie:
Eva Burgers op internet:

Hij is van mij Hij is van mij
Spotlights: Deel 1

Het boek begint met de beoordelingen van de toelatingscommissie voor de Academie voor Uitvoerende Kunsten (AUK) in Amsterdam. Lizzy, Mara, Anne, Bruno, Cas zijn allemaal toegelaten maar bij elke kandidaat staan wel opmerkingen waar ze aan moeten werken. Alle leerlingen moeten zowel de dans-, toneelspel- en zanglessen volgen. Ze moeten aan het eind van het schooljaar voor elk onderdeel een voldoende halen anders mogen ze de opleiding niet verder volgen.

Lizzy heeft een klassieke dansachtergrond, ze kan prachtig dansen, ze heeft daardoor een mooi getraind lichaam maar is te verlegen tijdens het dansen. Mara kan heel mooi zingen en acteren lukt haar ook goed, maar dansen gaat heel slecht, bovendien is ze aan de zware kant. Anne is afgewezen voor het conservatorium (zang) en ziet het jaar op de AUK als een tussenstop. Volgend jaar zal ze volgens haar zéker aangenomen worden op het conservatorium. Bruno heeft ook een dansachtergrond en is wat dat betreft 'een lust voor het oog'. Qua toneelspel kan hij ermee door en zang is voldoende. Cas  is gek van muziek en wil gaan werken bij een grote platenmaatschappij. Hij schrijft composities. 'Kandidaat is zeer getalenteerd' schrijft de commissie.

De opleiding is intern. Lizzy, Mara en Anne komen op één kamer. Anne wil geen enkel contact, ze is er toch maar tijdelijk dus waarom zal ze de moeite nemen. Ze is stug, hatelijk en bits. Tussen Mara en Lizzy klikt het onmiddellijk. Mara is de flapuit en Lizzy de zachte, vriendelijke meid die altijd de vrede probeert te bewaren op de kamer. Bruno en Cas zijn ook kamergenoten. Bruno is de macho, hij noemt Cas steeds Mozart vanwege zijn compositieschrijverij.

Het is hard werken op de academie en vooral Mara krijgt het erg moeilijk. Naast de ranke, slanke mooie Lizzy voelt ze zich maar een plompe, dikke meid. Ook de dansleraar maakt opmerkingen over haar 'dikke' lijf. Mara probeert dunner te worden en Lizzy probeert haar te helpen door samen met haar dansoefeningen te doen en steeds een flink stuk te hardlopen. Wat Lizzy niet weet is dat Mara nog veel meer doet om dunner te worden, ze gaat heel ver daarin, veel te ver.

Cas vindt Lizzy een erg leuke meid maar macho Bruno vindt haar ook super. De jongens sluiten een weddenschap af, wie van hun tweeën lukt het om Lizzy te versieren. Het probleem is dat Mara helemaal verliefd is op Bruno. Lieve Lizzy vindt hem ook leuk maar weet niet hoe ze moet reageren op Bruno's avances. Maar diep in haar hart vindt ze Cas ook wel heel aardig. Nadat Mara gezien heeft dat Bruno nogal wisselt qua aandacht voor meisjes valt haar oog ook op Cas wat Lizzy niet zo leuk vindt.

En dan komt Quinty op school en zij krijgt bij de drie meisjes op de kamer een slaapplaats toegewezen. Quinty is een meisje dat erg knap, slank, vlot en heel aardig is. Ze kan geweldig dansen, maar dan wel de moderne dansen. Quinty zorgt voor de frisse wind op school. Ze past prima bij Lizzy en Mara en zelfs de stekelige Anne ontdooit dankzij Quinty. Maar de jongens en met name Bruno hebben haar natuurlijk ook opgemerkt tot ellende van Mara, hoewel Lizzy ook wel het een en ander weg moet slikken. Hoe zal dat aflopen?

Ondertussen draait de tijd door en nadert het grote eindejaarsexamen. Zullen ze allemaal het volgende jaar terug mogen komen? En lukt het Anne deze keer wel om aangenomen te worden op het conservatorium?

Dit is het eerste deel uit de driedelige tienerreeks Spotlights. De schrijfster heeft zelf ooit gestudeerd aan de Academie voor Kleinkunst in Amsterdam. Het verhaal is denkelijk geïnspireerd op de vroeger erg populaire televisieserie Fame die vertoond werd in de jaren tachtig van de vorige eeuw.  Daarin volgenden we ook een groepje jonge mensen die studeerden aan de New York High School for the Performing Arts. Ook daarin kregen kinderen veel les in muziek, dans en toneel. In Fame werden ook privéscènes afgewisseld met muziek- en dansnummers en was er eveneens een muzikaal genie, de verlegen componist Bruno (Cas in dit boek!).  Mara uit het boek lijkt veel op Doris in de serie, die daarin ook de spontane flapuit was die moeite met haar 'dikke' uiterlijk had. Bruno uit dit boek lijkt qua karakter op Leroy uit de serie. Quinty lijkt op Coco uit Fame de leuke meid die alles kon, zowel zingen als dansen als acteren.
De televisieserie was toentertijd een grote hit. Of dit boek ook een grote hit wordt is natuurlijk afwachten. Het idee om uit te gaan van een groep jonge mensen die hun droom willen waarmaken is altijd leuk.

Hij is van mij leest lekker weg maar de karakters mogen nog wel iets meer diepgang krijgen. Het harde werken kan ook wel wat meer benadrukt worden. Je voelt het bloed en zweet en de tranen niet. De ambitie en werklust spat niet van de pagina's af. Maar verder is het een fijn boek dat in vlotte stijl geschreven is. Het zes mensen moet leren omgaan met kritiek van zowel de leerkrachten als elkaar en moeten leren om jaloezie niet de overhand te laten krijgen en dat kost moeite, soms veel moeite.
Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan met deze zes mensen en kijk uit naar de volgende twee delen.

ISBN 9789044816020 | Paperback | 188 pagina's | Clavis Uitgeverij | oktober 2011
Leeftijd: 13+