Erwin Claes

Toon alleen recensies op Leestafel van Erwin Claes in de categorie:

Het Malta-complot Het Malta-complot
De zwarte adem: Deel 2

Het was toch al weer even geleden dat het eerste deel van de serie verscheen, en omdat het verhaal gewoon door bleek te lopen in dit tweede deel, heb ik deel een nog maar eens herlezen. Dat was geen straf! Integendeel! Ik herinnerde me nog hoe ik baalde van het feit dat ik toen niet door kon lezen terwijl het verhaal duidelijk niet klaar was. En mooi dat ik dat nu wel kon! Dit betekent dus wel dat het sterk aan te bevelen is eerst deel een te lezen.

Onze vrienden Vigo, Linus en Karen hebben het zwaard van Xinimedes in handen gekregen en zoeken alle informatie die ze kunnen vinden. Het blijkt gemaakt te zijn in de zestiende eeuw, voor het beleg van Malta. Daar woonde de hospitaalridders, nu Maltezer ridders genoemd. In 1565 werden zij aangevallen door het Turkse leger. Het werd een oorlog die zeer veel mensenlevens kostte en gewonnen werd door de Maltezers. Dit is allemaal geschiedenis. Het zwaard en het geheime wapen ‘de zwarte adem’ die een rol speelden komen uit de duim van de schrijver.

Dat er misdaadorganisaties als de Maffia bestaan, waarvan verschillende takken elkaar bestrijden is ook waar, en daar heeft Erwin Claes dankbaar gebruik van gemaakt. Het fictieve Paolakartel wil de macht, maar wordt flink beconcurreerd door een Russisch kartel. Met spionnen en verraders, en ‘gewone’ mensen die bezwijken voor de druk van het grote geld, wordt het een behoorlijk ingewikkeld geheel.
Daar tussen bevinden zich onze vrienden, die besloten hebben zelf maar naar Malta af te reizen. Commissaris O’Quinn gelooft hen toch niet. Ze zijn slim, en dapper. Maar ze zijn ook nog maar veertien jaar. Hun reis is zeer avontuurlijk, en gaat lang goed.
Maar dan belandt Vigo in de gevangenis op Malta, hetgeen bepaald geen prettige ervaring is voor een toch ietwat naïeve jongen. Intussen heeft de commissaris ook niet stilgezeten, gelukkig beseft hij dat een en een twee is. En zo komt het dat er een flink aantal Belgen en Italianen op Maltees grondgebied neerstrijkt voor een erg spannende eindstrijd.

Ha, dat dacht je! Ook dit verhaal is niet klaar! Er zijn nog flink wat losse draadjes, die onder meer te maken hebben met de ouders van de kinderen.
Ook dit tweede deel lees je in één ruk uit. Het wordt vrij ingewikkeld omdat een aantal mensen een dubbelrol spelen, maar boven ieder hoofdstuk staat alvast een tijd- en plaatsduiding, zodat je weet waar je staat in het verhaal.
Het is niet geschreven voor tere zieltjes, al komt er ook wat romantiek om de hoek kijken. Er is naast de geschiedenis van Malta veel geweld, recht voor zijn raap beschreven. Je zou denken dat je een boek voor volwassenen leest, maar dan zijn sommige scènes toch weer net iets te ongeloofwaardig. In een jeugdboek accepteert de lezer het wel dat een maffiosi een veertienjarige alles vertelt over zijn praktijken. Niettemin: Ik durf Erwin Claes wel de David Hewson of Steve Berry voor de jeugd te noemen.

ISBN 9789044816624 | Paperback | 272 pagina's | Clavis Uitgeverij | maart 2012
Leeftijd: 13+

© Marjo, 27 juni 2012