Erwin Claes

Toon alleen recensies op Leestafel van Erwin Claes in de categorie:
  Categorie: Recensies 13-15jr

Het boze oog Het boze oog
De zwarte adem: Deel 4

Vigo Morris is de veertienjarige hoofdpersoon van deze vierdelige serie. Na een overval in het Historisch museum te Vordersteen lijdt hij aan geheugenverlies. Dit tot teleurstelling van commissaris O’Quinn, die het politieonderzoek leidt. Als hij er blijk van geeft dat hij Vigo’s verhaal niet vertrouwt, besluit deze zelf uit te zoeken wie het museum overvallen heeft en waarom. Hij krijgt hulp van zijn vriend Linus en van Karen, wiens vader net als die van Vigo aan het museum verbonden was. Was, want ze zijn verdwenen.

Alles draait om een machtig wapen, ‘de zwarte adem’, dat ooit  - en niet voor niets! - zeer goed verborgen is door de Maltezer ridders. Er zijn meerdere kapers op de kust: leden van de Italiaanse maffia en van een Russische misdaadorganisatie. En heb je het over de maffia, dan heb je al snel te maken met drugshandel, wapenhandel en ook voor moord deinzen zij niet terug.
Op de achtergrond is er de onzekerheid in hoeverre en op welke manier de vader van Vigo en die van Karen hier een rol in spelen.

In de eerdere delen leidde het onderzoek naar Malta, en naar Peru, waar de jongeren allerlei ontdekkingen deden over de Maltezer Orde en over het zwaard van Xinimedes, over drugs en misdaadorganisaties. Langzaam wordt duidelijk wat de betekenis is van het oude wapen, en hoe gevaarlijk het zou zijn als het in verkeerde handen zou vallen.
En dan verdwijnt Vigo. Is hij ontvoerd? Is hij vrijwillig meegegaan?
De commissaris begrijpt intussen wel dat de kinderen aan de goede kant staan, en hij doet zijn best hen te helpen. Maar Vigo terugvinden valt niet mee, vooral niet als je niet echt goed weet wie je kunt vertrouwen, en voor wie je uit moet kijken.

In dit vierde deel lezen we over de broederschap van de kinderen van Lug. De vader van Vigo blijkt daar iets mee te maken te hebben, maar het is een eigenaardige en dus verdachte organisatie: hij zal toch zeker niet de handlanger zijn van onverlaten die streven naar chaos in de wereld?

Langzaam maar zeker worden alle losse draadjes aan elkaar geknoopt, dat komt dus helemaal goed. De jongelui zijn tijdens hun avontuur niet ouder geworden, wat het tijdsbestek wel heel kort maakt. Daarom en omdat deze jongeren er toch nog wel wat jong voor zijn, is het prima dat er slechts in mindere mate aandacht is voor het romantische tintje. Dan kan dat ook niet vertragend werken. Deze serie als geheel  - en zeker het vierde afsluitende deel - vormt een groot wervelend avontuur, met veel actie en veel vaart.

ISBN 9789044822540 | Paperback | 306 pagina's | Clavis Uitgeverij | november 2014
Leeftijd: 13+

© Marjo, 29 oktober 2015

De Lima-Express De Lima-Express
De zwarte adem: Deel 3

In de eerdere delen hebben we kunnen lezen over een moord in het Historisch Museum.
Daar was een veertienjarige jongen bij, maar hij lijdt aan geheugenverlies, weet niet eens wie hij is. Gelukkig kan zijn vriend Linus de politie melden dat het gaat om Vigo Morris. Diens vader blijkt verdwenen, zoals de vader van hun vriendin Karen al eerder verdwenen is.

Linus, Vigo en Karen zijn zelfstandige jongelui die niet van plan zijn lijdzaam af te wachten en zo komt het dat ik nu het derde deel over hun avonturen gelezen heb. Omdat ze hopen zo hun vaders terug te vinden, zijn ze op zoek naar een geheimzinnig wapen dat ‘de Zwarte Adem’ heet. Maar zij zijn niet de enigen die op zoek zijn: ze krijgen te maken met een Maltese ridderorde, en met de maffia, zowel de Italiaanse als de Russische, die elkaar beconcurreren.

Omdat de moord in het Museum nog steeds niet opgelost is, en Vigo op Malta in de gevangenis is beland, hebben we nog een vierde partij, en dat is natuurlijk de politie. Hoofdinspecteur O’Quinn doet zijn best alle zaken te ontwarren, en de kinderen te helpen, maar tast net als de lezer nogal in het duister. Wie is wie en wat willen ze allemaal? Niemand heeft nog de Zwarte Adem kunnen vinden, en de vader van Karen en die van Vigo zijn ook nog spoorloos.

In dit derde deel leidt het spoor naar Peru, waar het nog makkelijk is om in de oerwouden de grondstoffen voor cocaïne te verbouwen. De transporten staan bekend onder de naam ‘de Lima-express’, vandaar de titel. De jongeren willen naar Peru, maar eerst staat hen in de zomervakantie een studiereis naar Venetië te wachten. Dachten ze nu echt dat er daar niets zou gebeuren? De Italiaanse maffia in de persoon van Dell'Anno zit achter de kinderen aan, en ook de Russische maffia zit niet stil.
En wat heeft Vigo’s vader te maken met drugshandel? Aan welke kant staan de Ier Liam Fitzpatrick en zijn dochter Stella?

Zoals in de eerdere delen ook het geval was, is het niet bepaald een zoetsappig verhaal, er vallen doden, er is een gijzeling, en de tieners verkeren regelmatig in groot gevaar. O’Quinn doet zijn best, maar omdat men niet bepaald met open vizier opereert, valt het allemaal niet mee om de verschillende zaken uit elkaar te houden en te begrijpen wat er precies aan de hand was en is. In dit derde deel komt behalve cocaïnesmokkel aan de orde wat het Oghamschrift is, en lezen we over Keltische tempeliers. Historische feiten en mystiek worden op ingenieuze manier verweven met de moderne drugs- en wapenhandel. Of en hoe deze drie doortastende en moedige tieners de raadsels op lossen en hun ouders terug vinden is - en blijft nog even - heel spannend, want het is wachten op deel vier.

Kennen jullie dat ook: daar staat het boek dat je heel graag wil lezen, en je aarzelt het te pakken, want je weet:  als het uit is, moet je weer wachten op het volgende deel. In dit geval wordt het dan wel het laatste deel  zodat dan vast alle vragen beantwoord zijn. Toch, meneer Claes?

ISBN 9789044820614 | Paperback | 230 pagina's | Clavis Uitgeverij | december 2013
Leeftijd: 13+

© Marjo, 06 februari 2014