Dirk Bracke

Buitenbeen Buitenbeen

Delphine, een meisje van bijna vijftien, is gehandicapt. Ze kan wel een beetje lopen maar zit voornamelijk in een rolstoel. Haar moeder is af en toe, tot lichte ergernis van Delphine, wat overbezorgd. Ondanks haar mobiele telefoon, zodat ze altijd kan bellen als er wat is, wil haar moeder liever niet dat ze alleen weg gaat. Maar welke jonge meid wil nu altijd met haar moeder op stap? Ze vindt het al vervelend dat ze steeds van en naar school gebracht moet worden en niet gewoon op de fiets kan, net als de andere kinderen uit haar klas.

Op school heeft ze een goede vriendin, Kathleen die er nooit een punt van maakt dat Delphine gehandicapt is. Ze wacht haar 's ochtends op en helpt haar de klas in, het is de gewoonste zaak van de wereld. Jammer genoeg is niet iedereen zo. Klasgenoot Boris bijvoorbeeld, noemt haar Alonso, naar de beroemde autocoureur, en treitert haar vaak.

Delphine heeft er een enorme hekel aan als mensen haar overdreven bezorgd behandelen of naar haar staren. Ze is gewoon iemand die niet goed kan lopen en haar ene hand werkt niet altijd mee, maar in haar hoofd zit alles goed. Ze wil ook niet dat ze extra positief behandeld wordt en gaat gelijk naar de gymleraar als hij haar een acht heeft gegeven. Dat klopt niet want ze kan nauwelijks iets in de gymzaal.

Tot haar verrassing en vreugde krijgt ze een e-mail van iemand die met Steven Spielberg gewerkt heeft, is ze geïnteresseerd in een filmrol? Wil ze auditie doen? Ondanks dat ze niet weet hoe diegene aan haar mailadres komt en wie het is, reageert ze positief op de mail en droomt over een mooie carrière als filmster. Ze wil zo graag ook eens als een mooie meid gezien worden. Maar als ze hoort dat een meisje van haar klas ook benaderd is, zakt de moed in haar schoenen maar toch blijft er een sprankje hoop...

Als meid van bijna vijftien begint ze ook de jongens met andere ogen te bekijken. Kathleen heeft hele verhalen over haar vriend Matt en hoe ze zoenen en dat ze het moeilijk vindt dat Matt méér wil dan zoenen. Delphine vraagt zich af of jongens haar wel willen. Die leuke jongen die zo geïnteresseerd naar haar keek toen ze in de auto zat bijvoorbeeld, zou hij haar ook leuk vinden als hij ziet dat ze in een rolstoel zit? Ze krijgt het antwoord op een grote fuif die de scouts organiseren. - Ook al zoiets, iedereen vindt het vreemd dat ze daar naartoe wil. Ze kan toch niet dansen? Wat moet ze daar dan? -  De leuke jongen kijkt weg en doet alsof ze niet bestaat. Gelukkig ontmoet ze op diezelfde fuif Robin, eveneens gehandicapt maar dan aan zijn handen, hij heeft nauwelijks vingers. Hij is erg aardig, het klikte enorm tussen die twee en dankzij Robin onderneemt Delphine dingen die ze van zichzelf nooit verwacht had...

Dirk Bracke heeft dit boek in geschreven naar aanleiding van verhalen van kinderen met een handicap. Zij wilden met hun verhaal naar buiten komen en wisten goed op welke manier ze dat wilden doen. Hun droom was... een boek, met een mooie cover, uitgegeven bij een echte uitgeverij. Ze gingen op zoek naar een jeugdauteur en uiteindelijk kwamen ze uit bij Dirk Bracke. Hij luisterde naar hun verhalen en voor hij het wist zat hij al te schrijven. Het resultaat is dit erg prettig leesbare boek geworden.

Natuurlijk staat in dit boek leven met een handicap en hoe iedereen daarmee omgaat centraal. Je leert uit dit verhaal wat er bij gehandicapte jonge mensen speelt, hoe vervelend het betuttelen kan zijn, hoe lastig al die bezorgdheid van ouders kan zijn. In het geval van Delphine bijvoorbeeld, die dankzij haar handicap toch al zo'n onvrij leven heeft, is het extra lastig dat ze steeds opnieuw duidelijk maken aan haar vader en moeder dat ze niet overal bij hoeven te zijn. Delphine durft niet eens over haar vriendschap met Boris te praten uit angst dat haar moeder het afkeurt. Verder lees je over de enorm pijnlijke opmerkingen die mensen kunnen maken, over leuke kleding en vrijen, kun je dat laatste wel met een handicap?

Doorheen het verhaal is er de filmauditie en dat is het andere thema. Je voelt al vrij snel dat er iets niet klopt... Dat verhaal wordt er een beetje tussendoor gefrommeld en wat afgeraffeld. Op dit minpuntje na is het verder een erg prettig, vlot geschreven verhaal dat jongeren zeker zal aanspreken.

De uitvoering van het boek verdient ook een groot compliment, het ziet er namelijk erg mooi en verzorgd uit. Het boek is in hardcover uitvoering met een 'leeslint' van elastiek dat je over de pagina kunt schuiven. Zo heb je een boekenlegger die er ook voor zorgt dat je bladzijde niet omwaait als je bijvoorbeeld buiten zit te lezen.

Het is een boek uit de Portret serie. Dat is een young adult reeks met actuele thema's

ISBN 9789059322776 | Hardcover | 136 pagina's | Uitgeverij Abimo | september 2012
Eerder uitgegeven in 2006 l Bij het boek kan een les/werkboekje aangeschaft worden | Leeftijd: 13+